Ο οίκος στη Νέα Υόρκη σπεύδει να αγκαλιάσει τα NFTs και την αναπτυσσόμενη crypto τέχνη με έναν ανώνυμο καλλιτέχνη. Πρόκειται για πώληση - ορόσημο που έρχεται να επισφραγίσει τη νέα αγορά ψηφιακών έργων τέχνης. Εκτός από το προσφερόμενο έργο θα διατεθούν «open editions», όπου πολλοί στον κόσμο του NFT μπορούν να αγοράσουν μάρκες για το ίδιο έργο.
Τα πάνω κάτω έφερε ο Beeple στην αγορά, όταν πριν από λίγες ημέρες διέθεσε μέσω του οίκου Christie’s ένα ψηφιακό κολάζ, κάνοντας για πρώτη φορά χρήση των Non Fungible Tokens (όπου NFTs τα μη υποκαταστάσιμα κρυπτογραφικά τεκμήρια). Το έργο πουλήθηκε για 69,3 εκατομμύρια δολάρια, φέρνοντας τον δημιουργό του μεταξύ των κορυφαίων ζώντων καλλιτεχνών, μετά τον David Hockney και τον Jeff Koons.
Τώρα, ο έτερος των μεγάλων οίκων, Sotheby’s, σπεύδει να αγκαλιάσει τα NFTs και την αναπτυσσόμενη crypto τέχνη. «Παρακολουθούμε τον χώρο του NFT εδώ και καιρό», δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος του οίκου, Τσαρλς Στιούαρτ, στην τηλεόραση, ανακοινώνοντας τη συνεργασία του Sotheby’s με τον Pak. Οι υπεύθυνοι του οίκου δεν χάνουν πια καιρό και προγραμματίζουν την πρώτη τους ψηφιακή πώληση τον επόμενο μόλις μήνα. Σε αντίθεση όμως με τον Beeple – κατά κόσμον Mike Winkelmann - η ταυτότητα του Pak δεν είναι γνωστή.
«Ο καλλιτέχνης προτιμά να παραμείνει ανώνυμος, επειδή πιστεύει ότι το έργο του μιλά γι’ αυτόν», δήλωσε ο Stewart που ομολογεί «πόσο ανατρεπτικό μοιάζει όλο το εγχείρημα στον παραδοσιακό κόσμο της τέχνης». Θελήσαμε να μάθουμε περισσότερα για τον Pak χωρίς αποτέλεσμα. Το παράδειγμα βεβαίως του «μυστηριώδους» καλλιτέχνη δεν είναι μοναδικό. Πρώτος διδάξας είναι ο Banksy που πίσω από την ανωνυμία έχει κατορθώσει να κεντρίζει την προσοχή των μέσων και η μυστικότητα τού προσδίδει μάλλον γοητεία στο έργο. Μονάχα μία πρόσφατη πώληση του Pak από άλλη δουλειά του αγοράστηκε στο Blockchain με 444 Ethereum (υπολογίζεται στα 880.000$).
Αν όλα αυτά σας φαίνονται ακατανόητα, τα NFTs είναι περιουσιακά στοιχεία που βασίζονται στην blockchain τεχνολογία (περιγράφεται εξαιρετικά στο πρόσφατο άρθρο του Απόστολου Τσικούρα). Η ιδιοκτησία ενός NFT καταγράφεται σε ψηφιακό δίκτυο ασφαλείας και η έκδοσή του υποστηρίζεται από κρυπτονομίσματα όπως το bitcoin.
Εκτός από τα ψηφιακά έργα τέχνης, τα καλύτερα στιγμιότυπα μπάσκετ, γνωστά στο NBA ως Top Shots, έχουν γίνει περιζήτητα στην αγορά των NFTs (δείτε τα παραδείγματα που παραθέτει ο Γιώργος Αδαμόπουλος). Αλλά το πεδίο είναι ανοιχτό σε πληθώρα εφαρμογών. Νωρίτερα αυτό το μήνα, το ροκ συγκρότημα Kings of Leon κυκλοφόρησε το τελευταίο του άλμπουμ με τη μορφή NFT.
Ορισμένοι βιάστηκαν ν’ απορρίψουν τα NFTs ως μόδα που η αξία της θα αποδυναμωθεί με την πάροδο του χρόνου. Πιο σοβαροί επισημαίνουν πολύ σωστά ότι η άνοδός τους συνέπεσε με το τεράστιο ράλι σε κρυπτονομίσματα όπως το bitcoin γι’ αυτό και χρειάζεται προσοχή. Γεγονός πάντως είναι ότι η πρόσφατη πώληση των Christie’s – και μάλιστα με το ιλιγγιώδες ποσό των 69 εκατ. δολ. – δεν μπορεί να θεωρηθεί πυροτέχνημα, αλλά ορόσημο που δημιουργεί νέα δεδομένα.
Είναι φανερό πως οι υπεύθυνοι του Sotheby’s βλέπουν μία ανοδική αγορά και την crypto τέχνη «πρωταγωνιστή» στην ψηφιακή εποχή. Η απόφαση του ιστορικού οίκου δεν έρχεται να βάλει νερό στο μύλο μίας μόδας. Πρόκειται για πώληση που έρχεται να επισφραγίσει τη νέα αγορά ψηφιακών έργων τέχνης. Για τη συνεργασία με τον Pak, ο οίκος θα πουλήσει στη Νέα Υόρκη τόσο το προσφερόμενο έργο όσο και αυτά που ονομάζουν «open editions», όπου πολλοί στον κόσμο του NFT μπορούν να αγοράσουν μάρκες για το ίδιο έργο. «Τα NFTs έχουν προκαλέσει νέο ενδιαφέρον στην τέχνη», δήλωσε το αφεντικό του Sotheby’s, υποστηρίζοντας ότι παρέχει τη δυνατότητα «να παρακάμψετε πολλές παραδοσιακές πύλες και διαδικασίες ελέγχου στον κόσμο της φυσικής τέχνης. Είναι κάτι αληθινά συναρπαστικό και καθώς εξελίσσεται δυναμικά, είμαστε περίεργοι να δούμε πού θα μας οδηγήσει».