Με διαφορετικό τρόπο κινήθηκε η χρηματιστηριακή αγορά σε σχέση με την ανακοίνωση του πρώτου lockdown τον περασμένο Μάρτιο. Αφενός οι επενδυτές έχουν καλύτερη γνώση των επιπτώσεων ανά εταιρεία αφετέρου οι εισηγμένες έχουν προετοιμαστεί καλύτερα για να αντιμετωπίσουν την πανδημία.
Τα ηλεκτρονικά καταστήματα έχουν εμπλουτιστεί με περισσότερα προϊόντα, οι υπηρεσίες διανομής έχουν αυξήσει την μεταφορική τους ικανότητα, η τηλεργασία έχει αντικαταστήσει ένα ευρύ φάσμα εργασιών και οι ισολογισμοί έχουν υποστεί την απαραίτητη αναδιάρθρωση μειώνοντας περιττό κόστος μπαίνοντας παράλληλα σε προγράμματα κρατικής υποστήριξης ενισχύοντας έτσι την ρευστότητα τους.
Η πρόσφατη εμπειρία έδειξε ότι το κλείσιμο της οικονομίας αγγίζει από λίγο έως καθόλου μια σειρά εταιρειών οι οποίες είχαν αξιοσημείωτη πορεία στα μεγέθη τους: Στην πρώτη γραμμή είναι οι εταιρείες που είχαν ανοικτά τα δίκτυα των πωλήσεων τους και είχαν αντικείμενο εργασιών που βρέθηκε στην αιχμή της ζήτησης ή είχε ανελαστικό χαρακτήρα. Σε αυτή την κατηγορία εμπίπτουν οι Παπουτσάνης, Σαράντης, Quest, OTE, Τιτάν καθώς και ο κλάδος της πληροφορικής (Entersoft, Ε-ΝΕΤ και Space). Οι χαμηλές τιμές των πρώτων υλών θα συνεχίσουν να δίνουν καλά περιθώρια κερδοφορίας στις εταιρείες πλαστικού ευνοώντας όλο τον κλάδο (Πλαστικά Θράκης, Flexopack, Πλαστικά Κρήτης). Σε ορισμένες από αυτές τις εταιρείες η χρήση του 2020 είναι η καλύτερη όλων των εποχών με βάση της επιδόσεις της κερδοφορίας τους.
Ακολούθως οι εταιρείες τροφίμων που έχουν υψηλό μέγεθος πωλήσεων μέσω των σούπερ μάρκετ όπως το ΚΡΙ – ΚΡΙ και οι Μύλοι Λούλη. Το ίδιο ισχύει και για τις εταιρείες ύδρευσης ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ οι οποίες δεν επηρεάζονται από το κλείσιμο της οικονομίας ενώ και τα λιμάνια ΟΛΠ και ΟΛΘ είχαν πολύ ανθεκτική εικόνα κατά το πρώτο κύμα της πανδημίας. Ικανοποιητική εικόνα τηρουμένων των συνθηκών αναμένεται να έχουν οι εταιρείες ενέργειας όπως οι ΔΕΗ, ΑΔΜΗΕ, ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή και Μυτιληναίος. Ο ΟΠΑΠ παρά το κλείσιμο των πρακτορείων, έχει προλάβει να αυξήσει το ποσοστό του στην Stoiximan η οποία έχει αντικείμενο λόγω της συνέχισης των εθνικών πρωταθλημάτων και ευρωπαϊκών διοργανώσεων ενώ όπως φάνηκε το μεγαλύτερο μέρος των εξόδων είναι μεταβλητά περιορίζοντας το κάψιμο κεφαλαίων σε λιγότερα από 20 εκατ. ευρώ το μήνα.
Τα e-shops που μετριάζουν τις απώλειες
Επηρεασμένοι αρνητικά σε μεγαλύτερο βαθμό αλλά όχι συντριπτικά είναι οι εταιρίες του λιανικού εμπορίου όπως οι Jumbo, Φουρλής, ΚΛΜ και Πλαίσιο. Μέρος των πωλήσεων αναμένεται να αναπληρωθεί από τις ηλεκτρονικές πωλήσεις με τις Πλαίσιο (ρεκόρ στο εξάμηνο), ΚΛΜ (45% των πωλήσεων πραγματοποιήθηκαν από το E-shop) και Φουρλή (μεγάλη αύξηση στις πωλήσεις του E-shop σε έπιπλά και αθλητική ένδυση) να έχουν πλεονέκτημα με βάση την προσπάθεια που έγινε στην περίοδο που μεσολάβησε μετά το Μάρτιο. Στο Jumbo η επίπτωση θα είναι μεγαλύτερη καθώς τα 52 μαγαζιά του δικτύου της Ελλάδας συνεισφέρουν το 55% περίπου του ενοποιημένου τζίρου με το Νοέμβριο ωστόσο να αποτελεί έναν παραδοσιακά αδύναμο σχετικά μήνα.
Οι πιο εκτεθειμένοι
Τα δύσκολα παραμένουν για όσες εταιρείες έχουν έκθεση στον τουρισμό ή τις μεταφορές: Η Aegean αναμένεται να συνεχίσει μεν το κάψιμο χρήματος με χαμηλότερο δε ρυθμό από το β’ τρίμηνο (22 εκατ. ευρώ/μήνα). Η μείωση στην κατανάλωση καυσίμων θα επηρεάσει και τα δίκτυα πώλησης καυσίμων πέρα από τα δύο διυλιστήρια ΕΛΠΕ και Motor Oil τα οποία αντιμετωπίζουν και το δυσμενές περιβάλλον περιθωρίων διύλισης διεθνώς. Επίσης Coca Cola και Frigoglass θα χάσουν σε δραστηριότητα λόγω της παύσης λειτουργίας της εστίασης σε μια χρονική στιγμή ωστόσο που δεν θεωρείται ότι έχει ισχυρή βαρύτητα στις πωλήσεις της χρονιάς. Η μείωση της κίνησης στους δρόμους επηρεάζει τα έσοδα από τις παραχωρήσεις περιορίζοντας το εισόδημα των κατασκευαστικών εταιριών. Τα κλειστά μαγαζιά και οι κινηματογράφοι θα επηρεάσουν αρνητικά το NAV των εταιριών ΑΕΑΑΠ.
Οι τράπεζες τέλος θα αυξήσουν τις πιστωτικές απομειώσεις για να αποτυπώσουν τον αναθεωρημένο ρυθμό επιβράδυνσης της οικονομίας στους ισολογισμούς τους (εκτιμάται ότι θα κινηθούν από 10 έως 20 μονάδες βάσης) παίρνοντας ενδεχομένως και κάποιες επιπλέον απομειώσεις για την αξία των καλυμμάτων που έχουν σε διαφορετικές κατηγορίες δανείων (στεγαστικά, επιχειρηματικά κλπ).
Το στοίχημα του Δεκεμβρίου και τα funds
Αν ο Δεκέμβριος βρει την οικονομία ανοιχτή, και τα κρούσματα σε ύφεση, σημαντικό μέρος των λιανικών πωλήσεων θα αναπληρωθεί για είδη τα οποία συνδέονται με ένδυση, υπόδηση, δώρα και εξοπλισμό σπιτιού, τάση η οποία διαπιστώθηκε τον Ιούνιο όπου η οικονομία ξαναμπήκε σε υψηλό ρυθμό κανονικότητας. Προς το παρόν το ζητούμενο για την επενδυτική κοινότητα παραμένει η ικανότητα του ισολογισμού να αντιμετωπίζει ακραία φαινόμενα παύσης της οικονομικής δραστηριότητας και ως εκ τούτου η προσέγγιση των αποτιμήσεων με βάση την κλασσική προσέγγιση να μην αποτελούν προτεραιότητα στην λήψη αποφάσεων αποεπένδυσης για τα μεγάλα θεσμικά κεφάλαια που παρακολουθούν την ελληνική αγορά.
Αποποίηση ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.