Μπήκαμε στις «χρυσές εβδομάδες» του έτους! Ο μεγαλύτερος οργανισμός λιανικής στον πλανήτη, πιστός στο ετήσιο ραντεβού του, κάθε Νοέμβριο, έδωσε τις προβλέψεις για την πορεία των λιανικών πωλήσεων έως το κλείσιμο του έτους. Σύμφωνα με τα ιστορικά δεδομένα οι τελευταίες εβδομάδες της χρονιάς συμβάλουν στο 80% των πωλήσεων των εταιρειών και στην επιστροφή τους από το μαύρο της “Black Friday” στο κόκκινο.
Η πρόβλεψη του NRF βασίζεται σε οικονομικά μοντέλα που λαμβάνουν υπόψη μια ποικιλία δεικτών, όπως η απασχόληση, οι μισθοί, η εμπιστοσύνη των καταναλωτών, το διαθέσιμο εισόδημα, η καταναλωτική πίστη, οι προηγούμενες λιανικές πωλήσεις και ο καιρός. Ο υπολογισμός του NRF εξαιρεί τους αντιπροσώπους αυτοκινήτων, τα πρατήρια βενζίνης και τα εστιατόρια, ενώ επικεντρώνεται στο βασικό λιανικό εμπόριο. Το NRF ορίζει την περίοδο των διακοπών από 1 Νοεμβρίου έως 31 Δεκεμβρίου. Φυσικά τα νέα δεν είναι και τόσο καλά για την FED, καθώς οι προβλέψεις και πάλι κάθε άλλο παρά αρνητικές είναι.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοινώθηκαν, οι δαπάνες για τις γιορτές αναμένεται να είναι υγιείς ακόμα και με τις πρόσφατες πληθωριστικές προκλήσεις, καθώς εκτιμάται ότι οι λιανικές πωλήσεις κατά τη διάρκεια του Νοεμβρίου και του Δεκεμβρίου θα αυξηθούν μεταξύ 6% και 8% σε 942,6 δισεκατομμύρια έως 960,4 δισεκατομμύρια δολάρια. Οι πωλήσεις των διακοπών του 2021 αυξήθηκαν κατά 13,5% σε σχέση με το 2020 και ανήλθαν συνολικά στα 889,3 δισεκατομμύρια δολάρια, καταρρίπτοντας προηγούμενα ρεκόρ. Οι λιανικές πωλήσεις έχουν αυξηθεί , κατά μέσο όρο, 4,9% τα τελευταία 10 χρόνια, με τις δαπάνες της πανδημίας τα τελευταία χρόνια να αντιπροσωπεύουν σημαντικά κέρδη.
Ενώ λοιπόν οι καταναλωτές αισθάνονται την πίεση του πληθωρισμού από τις υψηλότερες τιμές και υπάρχει σημαντική διαφορά με τις καταναλωτικές δαπάνες και τη συμπεριφορά μεταξύ των νοικοκυριών, σε διαφορετικά επίπεδα εισοδήματος, παραμένουν ανθεκτικοί και συνεχίζουν να ασχολούνται με το εμπόριο», δήλωσε ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της NRF, Matthew Shay. «Μπροστά σε αυτές τις προκλήσεις, πολλά νοικοκυριά θα συμπληρώσουν τις δαπάνες με αποταμιεύσεις και πίστωση για να παρέχουν ένα μαξιλάρι και να έχουν ως αποτέλεσμα μια θετική περίοδο διακοπών».
Η NRF αναμένει ότι οι διαδικτυακές και άλλες πωλήσεις εκτός καταστήματος, οι οποίες περιλαμβάνονται στο σύνολο, θα αυξηθούν μεταξύ 10% και 12% σε 262,8 δισεκατομμύρια έως 267,6 δισεκατομμύρια δολάρια. Αυτός ο αριθμός είναι υψηλότερος από 238,9 δισεκατομμύρια δολάρια πέρυσι, που σημείωσε εξαιρετική ανάπτυξη στα ψηφιακά κανάλια καθώς οι καταναλωτές στράφηκαν στις ηλεκτρονικές αγορές για να καλύψουν τις ανάγκες των διακοπών τους κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Ενώ το ηλεκτρονικό εμπόριο θα παραμείνει σημαντικό, τα νοικοκυριά αναμένεται επίσης να επιστρέψουν στις αγορές στα καταστήματα και σε μια πιο παραδοσιακή εμπειρία αγορών στις διακοπές.
«Αυτός ο κύκλος της εορταστικής περιόδου κάθε άλλο παρά τυπικός είναι», δήλωσε ο επικεφαλής οικονομολόγος του NRF, Jack Kleinhenz. «Η πρόβλεψη των διακοπών του NRF λαμβάνει υπόψη έναν αριθμό παραγόντων, αλλά η συνολική προοπτική είναι γενικά θετική καθώς τα θεμελιώδη μεγέθη των καταναλωτών συνεχίζουν να υποστηρίζουν την οικονομική δραστηριότητα. Παρά τα επίπεδα ρεκόρ του πληθωρισμού, τα αυξανόμενα επιτόκια και τα χαμηλά επίπεδα εμπιστοσύνης, οι καταναλωτές είναι σταθεροί στις δαπάνες τους και παραμένουν στη θέση του οδηγού». «Η περίοδος των εορταστικών αγορών ξεκίνησε νωρίτερα φέτος –μια αυξανόμενη τάση τα τελευταία χρόνια– καθώς οι αγοραστές ανησυχούν για τον πληθωρισμό και τη διαθεσιμότητα των προϊόντων», δήλωσε ο Kleinhenz. «Οι έμποροι λιανικής ανταποκρίνονται σε αυτή τη ζήτηση και αναμένουμε να δούμε συνεχείς προσφορές και προωθήσεις κατά τους υπόλοιπους μήνες."
Τα σχόλια του Kleinhenz αντικατοπτρίζουν τα δεδομένα καταναλωτών του NRF, τα οποία δείχνουν ότι οι καταναλωτές ξεκινούν τις γιορτινές αγορές τους νωρίς την τελευταία δεκαετία, προκειμένου να κατανείμουν τους προϋπολογισμούς τους και να αποφύγουν το άγχος των αγορών των διακοπών. Φέτος, δεδομένων των ανησυχιών σχετικά με τον πληθωρισμό, το 46% των αγοραστών για διακοπές δήλωσε ότι σχεδίαζε να περιηγηθεί ή να αγοράσει πριν από τον Νοέμβριο, (σύμφωνα με την ετήσια έρευνα του NRF που διενεργήθηκε από την Prosper Insights & Analytics). Ωστόσο, οι καταναλωτές σχεδιάζουν να ξοδέψουν 832,84 $ κατά μέσο όρο σε δώρα και είδη διακοπών, όπως διακοσμητικά και τρόφιμα, σύμφωνα με τον μέσο όρο των τελευταίων 10 ετών.
Η NRF αναμένει ότι οι λιανοπωλητές θα προσλάβουν από 450.000 έως 600.000 εποχικούς εργαζομένους. Αυτό συγκρίνεται με 669.800 εποχικές προσλήψεις το 2021. Οι λιανοπωλητές φέτος φαίνεται να έχουν σύμμαχό τους τον καιρό, όπως πάντα, παίζει ρόλο στις εορταστικές λιανικές πωλήσεις. Η Εθνική Υπηρεσία Ωκεανών και Ατμόσφαιρας προβλέπει θερμότερες από τις μέσες θερμοκρασίες για τη Νοτιοδυτική, την Ακτή του Κόλπου και την Ανατολική Θάλασσα, που καλύπτουν μεγάλο μέρος του πληθυσμού των ΗΠΑ, αλλά αναμένονται πιο υγρές και χειμερινές συνθήκες για τμήματα της βόρειας χώρας.
Με μια πρώτη ανάγνωση της έκθεσης σίγουρα δεν μπορούμε να διακρίνουμε κάτι το αρνητικό στην πορεία των λιανικών πωλήσεων για την εορταστική περίοδο στην “Αντίπερα όχθη του Ατλαντικού”. Κάτι που σημαίνει έναν ακόμη μεγάλο πονοκέφαλο για την Κεντρική Τράπεζα των ΗΠΑ, που προσπαθεί εναγωνίως να οδηγήσει την οικονομία σε ύφεση και τους πολίτες της χώρας στην φτώχεια και την μιζέρια, στον αντίποδα του «καταναλωτικού τέρατος» που δημιούργησαν τα προηγούμενα χρόνια. Αυτό φαίνεται και στο παρακάτω διάγραμμα, όπου οι συμπεριφορές των καταναλωτών στο ερώτημα εάν θα αγοράσουν λιγότερα ή περισσότερα αγαθά και δώρα, ο μέσος όρος στην πενταετία παραμένει στα ίδια επίπεδα ,ενώ χαρακτηριστικό είναι το 45% του 2022!
Σχετικά με τις αγορές των καταναλωτών, εκείνο που παραμένει υψηλά στις προτιμήσεις είναι οι on-line αγορές, κάτι που μας έμεινε από την περίοδο της πανδημίας, με ποσοστό 57%. Χαρακτηριστικό της live ενημέρωσης που παρακολούθησα, ήταν το γεγονός ότι δεν αναφέρθηκε κανένας από τους παρευρισκόμενους στον πόλεμο στην Ουκρανία, ενώ σε ερώτηση εάν θα επηρεάσει το αποτέλεσμα των ενδιάμεσων εκλογών τη συμπεριφορά των καταναλωτών, η απάντηση ήταν αρνητική. Η ενημέρωση σε ταξίδευε σε έναν διαφορετικό κόσμο, όπου δεν υπάρχει ύφεση και όλα κινούνται στον εορταστικό ρυθμό των επόμενων ημερών της Black Friday, της Cyber Monday, του Thanksgiving και των ημερών των Χριστουγέννων.
Και η αλήθεια είναι αυτή! Ο Αμερικανός καταναλωτής απέχει πολύ από την Ευρώπη και ζει σε έναν διαφορετικό κόσμο. Το χάσμα των πολιτισμών σε όλους τους τομείς της κοινωνίας δημιουργεί ανισορροπίες, που δυστυχώς ή ευτυχώς, μόνο στην περίπτωση που εξάγει η Αμερική το πρόβλημα αποτελεί πρόβλημα για όλον τον πλανήτη. Το ζήσαμε σε όλα τα κραχ του παρελθόντος! Με τους Αμερικανούς καταναλωτές να ετοιμάζουν τις εξορμήσεις τους ο “Άγιος Βασίλης” κλείνει το μάτι στην Wall Street!
* Ο Μιχάλης Τουτζιάρης είναι χρηματιστηριακός αναλυτής