Μία συνεργασία μέσα στη σφιχτή σαουδαραβική αγκαλιά
Shutterstock
Shutterstock
Aston Martin - Lucid

Μία συνεργασία μέσα στη σφιχτή σαουδαραβική αγκαλιά

Η Aston Martin Lagonda (AML LONDON) είναι μία ιστορική αυτοκινητοβιομηχανία, αφού αποτελεί τη συνέχεια της Aston Martin η οποία προμήθευε με αυτοκίνητα υψηλών επιδόσεων και προηγμένης τεχνολογίας όχι μόνο τους Άγγλους «μερακλήδες» αλλά και τον θρυλικό Τζέιμς Μποντ.

Εδώ και πολλά χρόνια όμως, η οικονομική της κατάσταση δεν είναι και πολύ καλή. Αφού πέρασε για πολλά χρόνια στα χέρια της αμερικανικής Ford (F NYSE), το 2007 άλλαξε χέρια και ύστερα από αρκετές περιπέτειες εισήγαγε τις μετοχές της στο χρηματιστήριο του Λονδίνου. Το 2018, ενδιάμεσα, το 2013, είχε συνάψει στρατηγική συμφωνία με την Mercedes Benz (MBG XETRA) που τότε ήταν ακόμα γνωστή ως Daimler.

Βάσει αυτής της συμφωνίας, η Aston Martin θα προμηθευόταν κινητήρες, συστήματα διεύθυνσης, ηλεκτρονικό εξοπλισμό και διάφορα άλλα απαραίτητα από τη γερμανική εταιρεία. Τα πράγματα για όσους αγόρασαν μετοχές δεν πήγαν καθόλου καλά, αφού από τότε μέχρι τώρα χρειάστηκαν αρκετές κεφαλαιακές ενισχύσεις που ζημίωσαν τους μετόχους και έδωσαν την ευκαιρία σε νέους επενδυτές να εισέλθουν στο μετοχικό κεφάλαιο της επιχείρησης με προνομιακούς όρους.

Έτσι, αυτή την στιγμή ο μεγαλύτερος μέτοχος της εταιρείας είναι ο Καναδός επιχειρηματίας Λώρενς Στρολ, γνωστός και από την δραστηριοποίηση του ίδιου και του γιού του στους αγώνες αυτοκινήτων της Formula 1. Το επενδυτικό σχήμα υπό την ηγεσία του Στρολ κατέχει το 21,05% των μετοχών της εταιρείας μετά την τελευταία αύξηση μετοχικού κεφαλαίου που ολοκληρώθηκε στο τέλος του Μαΐου. 17,94% κατέχει το γνωστό κρατικό επενδυτικό ταμείο της Σαουδικής Αραβίας PIF. Με 17,29% συμμετέχει ο Κινέζος Λι Σουφού, ο οποίος ελέγχει την κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία Geely (0175 HONG KONG) και μέσω αυτής την Volvo Car (VOLCAR B, STOCKHOLM) και την Polestar (PSNY NASDAQ). Τον κατάλογο των βασικών μετόχων συμπληρώνει η γερμανική Mercedes Benz με 9,40%. 

Χθες Δευτέρα, ανακοινώθηκε η στρατηγική συνεργασία της Aston Martin Lagonda με την αμερικανική νέα εταιρεία κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων Lucid (LCID NASDAQ). Μέσα από αυτή την συνεργασία, η αγγλική εταιρεία στην ουσία θα αγοράσει τεχνολογία από την αμερικανική και θα προμηθευτεί από αυτήν συστήματα κίνησης και μπαταρίες για ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Στόχος της συμφωνίας είναι να κρατήσει πολλά χρόνια και σε αυτό το πλαίσιο, η Aston Martin Lagonda θα εκδώσει νέες μετοχές υπέρ της Lucid η οποία θα αποκτήσει περίπου το 3,7% του μετοχικού κεφαλαίου της AML. Πέρα από αυτό, η AML θα πληρώσει στην Lucid περίπου 132 εκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ τα επόμενα χρόνια, ενώ η αγγλική εταιρεία δεσμεύεται να αγοράσει από την αμερικανική διάφορα συστήματα αξίας τουλάχιστον 225 εκατομμυρίων δολαρίων. 

Με την συμφωνία αυτή η Aston Martin ουσιαστικά αναγνωρίζει πως δεν έχει μόνη της την δυνατότητα να προχωρήσει γρήγορα στον δρόμο προς την ηλεκτροκίνηση. Η συνεργασία με την Lucid θα της δώσει πρόσβαση σε υψηλή τεχνολογία και στην πείρα που έχει αποκτήσει ήδη η αμερικανική επιχείρηση η οποία έχει ήδη ξεκινήσει τη μαζική παραγωγή των αυτοκινήτων της, παρά τα προβλήματα που αντιμετωπίζει.

Όπως αναφέρεται και στην χθεσινή επίσημη ανακοίνωση, το πρώτο υβριδικό αυτοκίνητο της Aston Martin, το Valhalla, θα αρχίσει να παραδίδεται στους πελάτες μέσα στο 2024, ενώ μέχρι το 2030 όλα τα νέα της αυτοκίνητα προβλέπεται να είναι ηλεκτρικά. Στην ίδια ανακοίνωση, η διοίκηση της Aston Martin ανέφερε πως μετά και την νέα συμφωνία, η αυτοκινητοβιομηχανία έχει πλέον στρατηγική συμφωνία με δύο σπουδαίες αυτοκινητοβιομηχανίες, πράγμα που εγγυάται την πρόσβαση σε τεχνολογία υψηλού επιπέδου και την ομαλή και ταχεία πορεία της Aston Martin Lagonda προς την ηλεκτροκίνηση.

Στην πραγματικότητα, όπως αναφέρθηκε στη συνέχεια της ανακοίνωσης, οι στρατηγικές συμφωνίες είναι τρεις, αφού η παρουσία της Geely εγγυάται την πρόσβαση στην πολύ σημαντική Κινεζική αγορά. 

Διαβάζοντας την επίσημη ανακοίνωση βλέπουμε πως η διοίκηση προσπαθεί να δώσει στους επενδυτές μία ιδανική εικόνα της κατάστασης και να τους πείσει πως τα προβλήματα των τελευταίων ετών έχουν πλέον αντιμετωπιστεί επιτυχώς. Αυτό προφανώς μένει να αποδειχθεί. Κάτι όμως που μπορούμε να πούμε είναι πως η είσοδος της Lucid μας δημιουργεί την εντύπωση πως προετοιμάζει την έξοδο της Mercedes Benz. Αυτό το λέμε γιατί μία άλλη ανακοίνωση που εκδόθηκε την ίδια ώρα ενημέρωνε τους μετόχους για την αλλαγή των όρων της υφιστάμενης συμφωνίας μεταξύ της Aston Martin και της Mercedes.

Έτσι, η γερμανική εταιρεία δεν πρόκειται να αποκτήσει σταδιακά άλλο ένα 10% του μετοχικού κεφαλαίου της αγγλικής, όπως προβλεπόταν μέχρι χθες, σε αντάλλαγμα για την τεχνολογία που θα μετέφερε προς την Aston Martin. Σύμφωνα με την τροποποίηση που έγινε χθες, στο εξής η γερμανική επιχείρηση θα πληρώνεται με μετρητά για την μεταφορά τεχνολογίας.

Αυτό όμως φαίνεται ούτως ή άλλως λίγο παράξενο, καθώς δεν θα είναι καθόλου εύκολο για την Aston Martin να αναπτύσσει τα μοντέλα της παίρνοντας ταυτόχρονα τεχνολογία από δύο μεγάλες επιχειρήσεις. Το πιθανότερο είναι να δούμε την σταδιακή αποχώρηση της Mercedes Benz, ή τουλάχιστον την σταδιακή επικράτηση της τεχνολογίας της Lucid στην διαδικασία ανάπτυξης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων της Aston Martin. 

Αν κάποιος αναρωτηθεί τον λόγο για τον οποίον η Aston Martin διάλεξε την Lucid για στρατηγική συνεταίρο στην ανάπτυξη των αυτοκινήτων της δεν χρειάζεται να ψάξει πολύ. Το κρατικό επενδυτικό ταμείο της Σαουδικής Αραβίας (PIF) που είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος μέτοχος της AML (με 17,94%) είναι με διαφορά ο μεγαλύτερος μέτοχος της Lucid, με ποσοστό της τάξης του 60%. Είναι προφανές πως η προσέγγιση των δύο επιχειρήσεων βολεύει πολύ το PIF. Από την μία μεριά εξασφαλίζει παραπάνω έσοδα για την Lucid, η οποία δεν έχει καταφέρει ακόμα να αναπτύξει όσο ήθελε τις πωλήσεις των αυτοκινήτων της και από την άλλη προωθεί μία αρκετά πιο οικονομική λύση για την Aston Martin.

Όπως επισημαίνουν οι αναλυτές του Reuters, η συμφωνία Aston Martin – Mercedes ήταν πολύ πιο ακριβή για την αγγλική εταιρεία από την νέα μεταξύ Aston Martin – Lucid. Με την νέα συμφωνία, στην ουσία το PIF αυξάνει κατά 3,7% το μερίδιό του στην Aston Martin και πλησιάζει το μερίδιο του Λώρενς Στρολ στην εταιρεία. Αν δεν γνωρίζαμε τις πολύ καλές σχέσεις του Λι Σουφού και της Geely με την Mercedes Benz (ο κινέζος επιχειρηματίας κατέχει το 10% περίπου της γερμανικής εταιρείας) θα λέγαμε με σιγουριά πως σύντομα η Mercedes Benz θα αποχωρήσει από την Aston Martin.

Τα πράγματα όμως ίσως είναι λίγο πιο περίπλοκα και δεν μπορούμε να ξέρουμε τι έχουν στο μυαλό τους οι ιθύνοντες του PIF, ο Κινέζος επιχειρηματίες και οι Γερμανοί της Mercedes Benz. Αυτό που ξέρουμε όμως είναι πως χωρίς ίσως να το έχουμε καταλάβει, η Σαουδική Αραβία αρχίζει να γίνεται μία υπολογίσιμη δύναμη στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία. Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως σύντομα θα πρέπει να ξεκινήσει η ανέγερση του δεύτερου εργοστασίου της Lucid, αυτή την φορά στην Σαουδική Αραβία και όχι στις ΗΠΑ.

Δεν θα πρέπει να εκπλαγούμε αν δούμε και άλλες επεκτατικές κινήσεις του PIF στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία, ίσως και σε συνεργασία με κινεζικά συμφέροντα, όπως στην περίπτωση της Aston Martin Lagonda, καθώς είναι γνωστή η εκτίμηση του διαδόχου του Σαουδαραβικού Θρόνου πως το μέλλον της χώρας του είναι πιο κοντά στην Ανατολή παρά στην Δύση. Η οικονομική ευρωστία του PIF αποτελεί εγγύηση για την συνέχιση της χρηματοδότησης της Lucid και της Aston Martin Lagonda και πιθανώς για την περαιτέρω ανάπτυξη και επέκτασή τους.

Για τους υπόλοιπους μετόχους όμως, η σφιχτή σαουδαραβική αγκαλιά δεν είναι βέβαιο πως θα προσφέρει κέρδη, καθώς η συνεχής χρηματοδότηση θα μπορούσε να γίνει σε διαρκώς χαμηλότερες τιμές, κάτι που έχει ήδη συμβεί και στην περίπτωση της Lucid και σε αυτήν της Aston Martin Lagonda. Οι δύο εταιρείες δεν πρόκειται να «πέσουν έξω» αλλά οι μέτοχοι μειοψηφίας θα πρέπει να είναι πολύ προσεκτικοί. Η ύπαρξη ενός μεγάλου μετόχου με γεμάτα πορτοφόλια δεν αποτελεί εγγύηση για τα δικά τους κέρδη, ακόμα και αν οι εταιρείες τα καταφέρουν τελικά πολύ καλά.