Καλοδεχούμενη ήταν η εκδήλωση ενδιαφέροντος από την Lufthansa στην ιδιωτικοποίηση του εθνικού αερομεταφορέα της Πορτογαλίας, της ΤΑΡ, με τον πρωθυπουργό Antonio Costa να υπόσχεται ένα διαφανή διαγωνισμό για όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη.
Όπως δήλωσε ο Costa κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του Γερμανού Καγκελάριου στη Λισαβόνα, η κυβέρνηση της Πορτογαλίας θα εκκινήσει σύντομα την ιδιωτικοποίηση της ΤΑΡ και η Lufthansa είναι μία από τις εταιρείες που έχουν εκφράσει ενδιαφέρον.
Πέρα από τη Lufthansa, ενδιαφέρον για πιθανή συμμετοχή στη διαδικασία ιδιωτικοποίησης της ΤΑΡ έχει εκδηλωθεί από τον όμιλο Air France-KLM και από την British Airways.
Το ενδιαφέρον της Lufthansa είχε εκφραστεί και πριν από την πανδημία COVID-19. Η κυβέρνηση της Πορτογαλίας κατέχει το 100% της ΤΑΡ η οποία βρίσκεται σε φάση αναδιάρθρωσης στο πλαίσιο ενός σχεδίου διάσωσης 3,2 δισ. ευρώ που έχει εγκριθεί από τις Βρυξέλλες.
Η Λισαβόνα εξετάζει την πλήρη ή μερική πώληση της εταιρείας και θέλει να διασφαλίσει μια διαφανή διαδικασία.
Τον Ιανουάριο η Lufthansa εκδήλωσε επίσημο ενδιαφέρον για μειοψηφικό ποσοστό στην ITA Airways, τον διάδοχο της πτωχευμένης Alitalia. Προ ημερών η ΙΤΑ γνωστοποίησε ότι έχει επεξεργαστεί τους κύριους πυλώνες της συμφωνίας μερικής εξαγοράς από τη Lufthansa, ελπίζοντας ότι θα είναι σε θέση να την παρουσιάσει σύντομα.
Οι διαπραγματεύσεις της Lufthansa με τη Ρώμη αφορούν την απόκτηση ποσοστού 40% στην ΙΤΑ, εξαγορά που θα κοστίσει γύρω στα 200 εκατ. ευρώ. Ο γερμανικός αερομεταφορέας προτίθεται να εξαγοράσει και το υπόλοιπο ποσοστό σε μετέπειτα φάση. Ο διευθύνων σύμβουλος της Lufthansa Carsten Spohr δήλωσε τον προηγούμενο μήνα ότι οι τελικές διαπραγματεύσεις αφορούσαν το τίμημα δεδομένων των ζημιογόνων αποτελεσμάτων της ΙΤΑ.
Η ΙΤΑ που είναι σε φάση «start up» εμφάνισε ζημιές ύψους 486 εκατ. ευρώ πέρυσι λόγω της αύξησης του κόστους των καυσίμων και των απόνερων της πανδημίας.
Πολλοί υπήρξαν υποψήφιοι αγοραστές της Alitalia και της διαδόχου ΙΤΑ Airways ,εδώ και καιρό, χωρίς να καταλήξουν σε συμφωνία. Το αποτέλεσμα για τους Ιταλούς φορολογούμενους ήταν ότι κάηκαν περισσότερα από 10 δισ. ευρώ σε πολλαπλές διασώσεις. Χωρίς νέα ένεση μετρητών και έναν ισχυρό μεγαλομέτοχο, η ΙΤΑ Airways μπορεί να μην καταφέρει να συνεχίσει τις απογειώσεις.
Η ιδιωτικοποίηση της ΤΑΡ θα είναι το επόμενο βήμα στη φάση συγκεντρωτισμού στον κλάδο των αερομεταφορών, σύμφωνα με τους αναλυτές.
Η Lufthansa θεωρεί την Ιταλία μια ελαστική τουριστική αγορά και μπορεί να αναδιαρθρώσει τη μικρότερη ΙΤΑ, συνδέοντάς την με το δίκτυο των παγκόσμιων προορισμών της. Ωστόσο, υπάρχουν αμφιβολίες για την ικανότητα του γερμανικού αερομεταφορέα να αποκρούσει τις παρεμβάσεις της ιταλικής κυβέρνησης, ιδιαίτερα αν δεν εξασφαλίσει τον πλειοψηφικό έλεγχο της ΙΤΑ.
Όσο για την ΤΑΡ, η διοίκηση του γερμανικού αερομεταφορέα τη θεωρεί κομμάτι που ταιριάζει στα ευρύτερα σχέδια της.