Παρά την δυσπιστία πολλών επενδυτών απέναντι στην εισαγωγή εταιρειών με την μέθοδο S.P.A.C. (Special Purpose Acquisition Vehicle), πολλές εταιρείες εξακολουθούν να διαλέγουν αυτό τον δρόμο για την είσοδό τους στην αμερικανική χρηματιστηριακή αγορά. Η προτίμηση προς αυτή την μέθοδο οφείλεται σε δύο κυρίως παράγοντες. Στην ευκολία και την απλότητα της διαδικασίας, αφού δεν χρειάζεται να περάσουν από την ίδια γραφειοκρατία όπως οι εταιρείες που επιλέγουν την παραδοσιακή μέθοδο της αρχικής δημόσιας εγγραφής (I.P.O.) και στην σιγουριά. Όταν λέμε σιγουριά, εννοούμε πως από την στιγμή που θα συμφωνήσουν την απορρόφησή τους από κάποια εταιρεία/όχημα, η οποία έχει εισαχθεί στο χρηματιστήριο με αυτόν τον μοναδικό σκοπό, γνωρίζουν ακριβώς με πόσα χρήματα θα ενισχυθεί η επιχείρηση και ποια θα είναι η οικονομική της θέση της νέας εταιρείας που θα προκύψει μετά την απορρόφηση. Επίσης, κάτι αρκετά σημαντικό είναι το ότι δεν χρειάζεται να περάσουν από την «δοκιμασία» της διεξοδικής ενημέρωσης του επενδυτικού κοινού. Με λίγα λόγια είναι μία μέθοδος που προσφέρεται για εταιρείες που δεν θέλουν να περάσουν μέσα από διαδικασίες που θα απασχολήσουν την διοίκηση και τους εργαζόμενους για εβδομάδες, ίσως και μήνες. Η ολοκλήρωση της διαδικασίας απορρόφησης παίρνει συνήθως αρκετές εβδομάδες αλλά δεν «επιβαρύνει» την καθημερινή λειτουργία της επιχείρησης ούτε μονοπωλεί τις δραστηριότητες της διοίκησης όπως στις περισσότερες αρχικές δημόσιες εγγραφές.
Έτσι, παρά την δυσπιστία που μερικές φορές συνοδεύει την αναφορά στον όρο S.P.A.C., σε μεγάλο βαθμό μετά το «φιάσκο» με την Nikola και τις αποκαλύψεις που οδήγησαν στην αποχώρηση του ιδρυτή της, φαίνεται πως η Spacomania όχι μόνο δεν θα εξαφανιστεί αλλά θα μάλλον θα ενισχυθεί ακόμα περισσότερο. Χαρακτηριστικό είναι πως οι αναλυτές της Goldman Sachs εκτιμούν πως την επόμενη διετία η αξία των επιχειρηματικών συμφωνιών που θα πραγματοποιηθούν με την χρήση της μεθόδου θα φτάσει τα 300 δισεκατομμύρια δολάρια. Το αντίστοιχο νούμερο για το 2020 αναμένεται να είναι κοντά στα 70 δις, πενταπλάσιο από αυτό του 2019.
Σχεδόν κάθε μέρα μαθαίνουμε και για κάποια νέα συμφωνία απορρόφησης εταιρείας. Χθες Τρίτη, ανακοινώθηκε πως η εισηγμένη εταιρεία/όχημα Experience Investment Corporation (EXPC NASDAQ) συμφώνησε να απορροφήσει την Νεοϋρκέζικη Blade Urban Air Mobility.
Η Blade προσφέρει υπηρεσίες ταξί με χρήση κυρίως ελικοπτέρων αλλά και υδροπλάνων και ταχύπλοων σκαφών. Η Blade ιδρύθηκε το 2014 από τον Rob Wiesenthal, παλαιό στέλεχος της μουσικής βιομηχανίας, και αρχικά πρόσφερε στους πελάτες της, οι οποίοι έχουν συνήθως μεγάλη οικονομική άνεση, την δυνατότητα να μετακινούνται γρήγορα από την πόλη της Νέας Υόρκης στα καλοκαιρινά εξοχικά τους. Μία πτήση 40 λεπτών με ελικόπτερο της Blade από το Μανχάταν στην περιοχή των Χάμπτονς, στα βορειοανατολικά της πολιτείας της Νέας Υόρκης, κοστίζει αυτές τις μέρες περίπου 800 δολάρια. Τώρα πλέον προσφέρει την δυνατότητα μεταφοράς και σε πιο μακρινούς προορισμούς, όπως το Μαϊάμι και το Άσπεν του Κολοράντο.
Οι επενδυτές που συμμετέχουν στην Blade είναι πιθανότατα και πελάτες της, γνωστοί επιχειρηματίες και διαχειριστές κεφαλαίων, ενώ συμμετοχή έχει και η Airbus, η οποία αναμένεται να βοηθήσει την Blade στην προσπάθειά της να αναπτύξει πρωτότυπο ηλεκτροωθούμενου αεροπλάνου. Όπως συμβαίνει σχεδόν πάντα στις εισαγωγές με απορρόφηση, ελάχιστα πράγματα είναι αυτή την στιγμή γνωστά για την οικονομική κατάσταση της Blade, λογικά θα μάθουμε περισσότερα καθώς θα πλησιάζει η απορρόφησή της και η διαπραγμάτευση του συνόλου των μετοχών του νέου εταιρικού σχήματος. Το πότε θα φτάσουμε σε αυτό το σημείο και θα δούμε και την αλλαγή του συμβόλου της μετοχής από EXPC σε BLDE δεν το ξέρουμε, αλλά δεν θα γίνει πριν περάσουν πολλές εβδομάδες, κρίνοντας από προηγούμενες περιπτώσεις. Αν κάποιος αποφασίσει να ασχοληθεί με την περίπτωση EXPC – BLDE, θα πρέπει να μην ξεχνά πως μέχρι την ολοκλήρωση της διαδικασίας, την διαπραγμάτευση του συνόλου των μετοχών και την αλλαγή του συμβόλου διαπραγμάτευσης, απαιτείται αυξημένη προσοχή γιατί τίποτα δεν μπορεί να θεωρηθεί οριστικό μέχρι την τελική έγκριση της απορρόφησης των εταιρειών από τις γενικές συνελεύσεις των εταιρειών.
Μία άλλη περίπτωση πιθανής εισαγωγής με την μέθοδο S.P.A.C. έγινε επίσης γνωστή εχθές. Εδώ δεν έχουμε επίσημη ανακοίνωση συμφωνίας, αλλά δημοσιογραφικές πληροφορίες. Σύμφωνα λοιπόν με ρεπορτάζ του πρακτορείου Bloomberg, η εισηγμένη εταιρεία/όχημα Bridgetown Holdings Limited (BTWN NASDAQ), η οποία ελέγχεται από τους δισεκατομμυριούχους Peter Thiel και Richard Li, εξετάζει το ενδεχόμενο να απορροφήσει την μεγάλη Ινδονησιακή εταιρεία ηλεκτρονικού εμπορίου PT Tokopedia, η οποία υποστηρίζεται από την Ιαπωνική Softbank. Στο άκουσμα αυτής της πληροφορίας, η μετοχή της Bridgetown αντέδρασε με μεγάλο ενθουσιασμό και ανέβηκε κατά περίπου 25%, παρά το γεγονός ότι δεν υπάρχει καμία επίσημη ανακοίνωση και απολύτως καμία σιγουριά πως θα επιτευχθεί συμφωνία. Προφανώς οι επενδυτές αναγνωρίζουν πως η πιθανή απορρόφηση της Tokopedia θα τους δώσει την δυνατότητα να επενδύσουν σε μία από τις πιο πολύτιμες ανερχόμενες ασιατικές τεχνολογικές εταιρείες. Στην περίπτωση που επιτευχθεί κάποια συμφωνία, είναι βέβαιο πως θα συγκεντρώσει το ενδιαφέρον των αγορών.
Και οι δύο περιπτώσεις πιθανής εισαγωγής με την μέθοδο S.P.A.C. στις οποίες μόλις αναφερθήκαμε, ακούγονται αρκετά ενδιαφέρουσες, ειδικά η δεύτερη. Θα επαναλάβουμε όμως πως απαιτείται αυξημένη προσοχή, όχι μόνο γιατί θα περάσουν αρκετές εβδομάδες μέχρι να οριστικοποιηθεί η απορρόφηση αλλά και γιατί και στις δύο περιπτώσεις διαπραγματεύονται τρεις διαφορετικές κλάσεις μετοχών και warrants, πράγμα που σημαίνει πως αν κάποιος αποφασίσει να ασχοληθεί θα πρέπει να ξέρει τι ακριβώς αγοράζει.
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.