Ήταν θέμα χρόνου να γίνει το «πάντρεμα» ανάμεσα σε δύο αγορές που βρίσκονται στην αιχμή των σύγχρονων τάσεων. Τον Απρίλιο, η Nike κυκλοφόρησε την πρώτη της συλλογή εικονικών αθλητικών παπουτσιών με τον εύγλωττο τίτλο «Cryptokicks». Περιλάμβανε 20.000 NFT’s, συμπεριλαμβανομένου ενός κομματιού από τον περίφημο – κι ακριβοπληρωμένο - καλλιτέχνη Takashi Murakami. Το σχέδιο, λοιπόν, με την υπογραφή του δημιουργού αγοράστηκε για 134.000 δολ. (από κάποιον που αναφέρεται με το όνομα AliSajwani).
«Οι μηχανισμοί γύρω από τα NFT’s και τα αθλητικά παπούτσια είναι αρκετά παρόμοιοι», εξηγεί στους Times της Νέας Υόρκης ο Jurgen Alker, που διευθύνει το στούντιο NFT για το Highsnobiety, τον ιστότοπο lifestyle για street fashion και αθλητικά παπούτσια. «Και τα δύο δημιουργούνται γύρω από τη σπανιότητα και έχουν να κάνουν με την κοινότητα, τις νέες τάσεις και, κυρίως, με το γεγονός ότι ανήκουμε σε κάτι».
Αυτή ήταν η πρώτη είσοδος της Nike στην αγορά του NFT και η πρώτη της κυκλοφορία με την RTFKT (προφέρεται «τεχνούργημα»), εταιρεία παραγωγής εικονικών αθλητικών παπουτσιών, την οποία και αγόρασε τον περασμένο Δεκέμβριο. Έχουν εμπλακεί, όμως, και άλλοι κολοσσοί - brands. Τον Δεκέμβριο, η Adidas κυκλοφόρησε μια συλλογή NFT με την ονομασία «Into the Metaverse» που έδινε στους αγοραστές πρόσβαση σε streetwear περιορισμένης έκδοσης, όπως hoodies και αθλητικές φόρμες (όχι, όμως, σε αθλητικά παπούτσια). Φτιαγμένο σε συνεργασία με το διάσημο στο χώρο Bored Ape Yacht Club, το Punks Comic και τον crypto evangelist GMoney, ήταν ουσιαστικά μια πρώτη απόπειρα γνωριμίας με τους συλλέκτες της Adidas που διαθέτουν γνώσεις NFT. Το εγχείρημα ήταν σίγουρα επιτυχημένο, καθώς σύμφωνα με το «The Verge», κέρδισε περισσότερα από 22 εκατομμύρια δολάρια από την πρώτη κιόλας ημέρα!
Η Asics πάλι, ιαπωνική αθλητική μάρκα, δημιούργησε πρόσφατα 1.000 αθλητικά παπούτσια NFT σε συνεργασία με το STEPN, μια εφαρμογή γυμναστικής που ανταμείβει τους δρομείς με κρυπτονόμισμα για κάθε βήμα που κάνουν (σκεφτείτε το ως συνδυασμό Pokemon GO και Strava). Το εικονικό sneaker μπορεί να φορεθεί στην εφαρμογή και διαθέτει χαρακτηριστικά «gamification», όπως δήλωσε ο Yawn Rong, ένας από τους ιδρυτές του STEPN. Δεν το έχουμε δοκιμάσει κι αναρωτιόμαστε: πώς στ’ αλήθεια μπορείς να «λιώσεις» τα αθλητικά σου σε έναν κόσμο ψηφιακό; Βεβαίως, τα εικονικά αθλητικά παπούτσια παρέχουν τα ίδια «προνόμια» με τα αληθινά καθώς οι συλλέκτες μπορούν να τα επιδεικνύουν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή σε ανταλλακτήρια NFT όπως η πλατφόρμα OpenSea.
Οι σκεπτικιστές, ωστόσο, προειδοποιούν ότι τα αθλητικά παπούτσια NFT αντιπροσωπεύουν μια κυνική αρπαγή χρημάτων από επενδυτές που θέλουν να κερδίσουν γρήγορα χρήματα. Τι κατέχουν στην πραγματικότητα οι αγοραστές των Nike Cryptokicks; Δεν είναι απολύτως σαφές, τουλάχιστον σε μας.
Ακόμη και η κυκλοφορία τους είναι καλυμμένη με μυστήριο. Τον Φεβρουάριο το RTFKT κυκλοφόρησε 20.000 NFT’s ενός μυστηριώδους «κουτιού» που ονομάζεται MNLTH και προφέρεται monolith δηλαδή «μονόλιθος» (να παρατηρήσουμε εδώ ότι τα φωνήεντα στον κόσμο του NFT είναι, προφανώς, για «νουμπάδες», όπως θα έλεγε ο γιος μου). Η μόνη ένδειξη για το τι υπήρχε μέσα ήταν το λογότυπο του Nike Swoosh και του RTFKT. Περίπου 8.100 άτομα που είχαν NFT από τις προηγούμενες συλλογές του RTFKT έλαβαν ένα MNLTH χωρίς επιπλέον κόστος. Οι υπόλοιποι μπορούσαν να αγοράσουν ένα στο OpenSea, ξεκινώντας από 5 Ether (περίπου 15.000 δολ εκείνη την εποχή). Το παράδοξο είναι ότι δεν κάνεις τι αγόραζε! (Η Nike δεν απάντησε σε πολλά αιτήματα για σχόλια.)
Τελικά, στις 22 Απριλίου, μετά από μήνες εικασιών, η Nike ανακοίνωσε στο Twitter, το Discord και σε άλλες πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης ότι οι ιδιοκτήτες μπορούσαν να συνδέσουν τα κρυπτογραφικά πορτοφόλια τους, όπου αποθήκευαν τα NFT, στον ιστότοπο RTFKT για να «ανοίξουν» τα κουτιά τους. Οι ιδιοκτήτες βρήκαν μια ψηφιακή εικόνα ενός παπουτσιού μπάσκετ που ονομάζεται Nike Dunk Genesis Cryptokick, μαζί με ένα εικονικό "δερμάτινο ζευγάρι" - ένα λαμπερό κάνιστρο που, μόλις εισαχθεί σε μια θύρα στη γλώσσα του εικονικού sneaker, του δίνει την τελική εμφάνιση. Τα δέρματα – και βέβαια το χρώμα - καθορίζουν επίσης την αξία του sneaker. Οι ιδιοκτήτες έλαβαν τυχαία ένα από τα οκτώ ζευγάρια, από το πιο κοινό, το «Human» με φούξια και μαύρο χρώμα, ως το πιο σπάνιο, το «Alien» σε μωβ και πράσινο χρώμα.
Η αξία τους στη δευτερογενή αγορά ποικίλλει ανάλογα με την σπανιότητα. Κυκλοφορούν περισσότερα από 5.500 Human ζευγάρια στην OpenSea, με κατώτατη τιμή 0,59 Eth (περίπου 1.154 δολ, αν και οι τιμές των κρυπτονομισμάτων αλλάζουν καθημερινά). Αντίστοιχα, υπάρχουν μόνο 18 ζευγάρια Alien στην αγορά, με κατώτατη τιμή 90 Eth (περίπου 176.000 δολ).Προς το παρόν, τα εικονικά αθλητικά Cryptokicks έχουν δυνατότητα προβολής στην OpenSea ή στον ιστότοπο RTFKT. Πολλοί ιδιοκτήτες, όμως, ελπίζουν τελικά ότι θα μπορέσουν να τα μεταφέρουν σε διαδικτυακά παιχνίδια ή στο metaverse. Αναλογιστείτε μονάχα αυτό: την στιγμή που η Nike μπορέσει να μεταφέρει τα NFT sneakers της σε δημοφιλή παιχνίδια όπως το Fortnite ή το GTA6.