Σε ένα πλήθος 150 εταιριών οι 32 εταιρίες που ανακοίνωσαν αποτελέσματα τριμήνου αποτελούν ένα δείγμα γραφής για το τι συνέβη στο επιχειρηματικό πεδίο στο α’ τρίμηνο της χρονιάς Η αύξηση του ΑΕΠ κατά 7% υποστηρίχθηκε από την αύξηση της κατανάλωσης κατά 10,5% σε σχέση με το αντίστοιχο α’ τρίμηνο του 2021 το οποίο αποτυπώθηκε και με το παραπάνω στον τζίρο των εταιριών. Βέβαια, θα πρέπει να επισημανθεί ότι τα ποσοστά και οι διαφορές των μεγεθών του δείγματος δε δεσμεύουν το σύνολο, ωστόσο οι τάσεις μπορούν να θεωρηθούν επαρκώς αντιπροσωπευτικές.
Με τα μέχρι στιγμής δεδομένα η μεταβολή του τζίρου είναι εντυπωσιακή καθώς εμφανίζεται αυξημένη κατά 59% ενώ αν εξαιρεθούν από την εικόνα ΔΕΗ και Διυλιστήρια η αύξηση στον τζίρο είναι 39%. Το γεγονός αυτό οφείλεται και στη χαμηλή βάση σύγκρισης του 2021 καθώς πολλοί περιορισμοί σε συναθροίσεις, μετακινήσεις και κατανάλωση λόγω της πανδημίας ήταν ακόμα σε ισχύ. Το ίδιο ισχύει και με τα λειτουργικά κέρδη τα οποία είναι αυξημένα κατά 48% με την εξαίρεση των αναφερθέντων εταιριών η αύξηση περιορίζεται στο 29%. Αναμενόμενα το περιθώριο της λειτουργικής κερδοφορίας εμφανίζεται μειωμένο κατά 111 μονάδες βάσης αντανακλώντας την αύξηση στο κόστος πωληθέντων και κυρίως τη γραμμική αύξηση του κόστους καυσίμων και ενέργειας.
Στην τελική γραμμή μετά από πολλά τρίμηνα διακυμάνσεων οι τράπεζες δίνουν περίπου 1,3 δις ευρώ κερδοφορία φτιάχνοντας τη βάση για μια κερδοφόρα χρήση. Εξαιρουμένων των τραπεζών οι υπόλοιπες 28 εταιρίες έχουν αύξηση κερδών 58% (όχι απόλυτα συγκρίσιμη σε επίπεδο επαναλαμβανόμενων κερδών) ή 94% με τις εξαιρέσεις των κλάδων που έχουν ισχυρό εκτόπισμα μη επαναλαμβανόμενων κερδών. Στα σημαντικότερα έκτακτα αποτελέσματα επισημαίνονται οι διαφορές αποτίμησης των δύο διυλιστηρίων (469 εκατ. ευρώ), οι διαφορές αποτίμησης των αποθεμάτων της ΕΛΒΑΛΧΑΚΟΡ (29 εκατ. ευρώ) ενώ στον αντίποδα βρίσκεται η φορολογία της πώλησης του ΔΕΔΔΗΕ (150 εκατ. ευρώ).
Συνολικά η προοπτική των εταιριών που έβγαλαν ισολογισμό μπορεί να θεωρηθεί θετική. Ξεκινώντας από τις τράπεζες, η τελική γραμμή θα παρουσιάσει απόδοση από 6 έως 11% σε σχέση με τα ίδια κεφάλαια. Η πληροφορική συντηρεί τα νούμερα δραστηριότητας και τα καλά περιθώρια κέρδους χωρίς ακόμα να έχουν τρέξει τα έργα από το ταμείο ανάκαμψης. Τα διυλιστήρια πάνε για μια χρονιά ρεκόρ. Χρονιές ρεκόρ θα έχουμε για τη Μυτιληναίος, την ΕΛΒΑΛΧΑΛΚΟΡ, τη Cenergy, την Ιντεάλ, την Autohellas και τον Παπουτσάνη. Αντίθετα, μια εώς δύο ταχύτητες χαμηλότερα από την περυσινή χρήση φαίνεται ότι θα κινηθούν τα Πλαστικά Θράκης, η Frigoglass, το ΚΡΙ-ΚΡΙ και η Πετρόπουλος.
Το δεύτερο τρίμηνο αναμένεται ένταση της αύξησης του κόστους λειτουργίας και ως εκ τούτου στα αποτελέσματα εξαμήνου θα μπορούμε με μεγαλύτερη ακρίβεια να μιλάμε για το αντίκτυπο των πληθωριστικών τάσεων στις εταιρίες που έχουν υψηλό βαθμό έκθεσης στο ενεργειακό κόστος. Από την άλλη πλευρά οι εταιρίες που θα αποτελέσουν τους πρωταγωνιστές της χρονιάς μάλλον έχουν πάρει απόσταση από τους υπόλοιπους. Και αυτό φαίνεται και στο ταμπλό.
Τα αποτελέσματα των εταιριών που ανακοίνωσαν α’ τρίμηνο στο ΧΑ