Η δημοπρασία «New Now» προσφέρει κορυφαία ονόματα της σύγχρονης τέχνης από 300 λίρες

Η δημοπρασία «New Now» προσφέρει κορυφαία ονόματα της σύγχρονης τέχνης από 300 λίρες

Η δημοπρασία «New Now» του οίκου Phillips μας φέρνει τα πλέον δημοφιλή – και απλησίαστα στο ευρύ κοινό – ονόματα της σύγχρονης εικαστικής σκηνής. Κάνοντας μια περιήγηση στον ψηφιακό κατάλογο, συναντά κανείς έργα των Jeff Koons, Peter Blake, Cindy Sherman ή του Olafur Eliasson που απηχούν το ιδιαίτερο ύφος των δημιουργών και ξεχωρίζουν για την ποιότητά τους. Κοντολογίς, είναι πανέμορφα. Με μία σημαντική διαφορά: προσφέρονται σε τιμές που ούτε στο ξεκίνημά τους δεν είχαν οι εν λόγω καλλιτέχνες.

Η εκτίμηση που δίνει ο οίκος είναι μόλις 300 έως 500 λίρες. Μην βιαστείτε να σκεφτείτε ότι είναι διαφημιστικό τρικ ή ότι τα έργα δεν αξίζουν. Κάθε άλλο, ούτε ο οίκος έχει ανάγκη από «πυροτεχνήματα», ούτε οι λαχνοί είναι υποδεέστεροι σε καλλιτεχνικό βάρος (άλλωστε όπου κι αν έβαζαν την υπογραφή τους, πάλι οι συλλέκτες θα έμπαιναν σε πειρασμό για να τ' αποκτήσουν).

Την απάντηση δίνει η Αγγλοαμερικανίδα σχεδιάστρια μόδας Stella McCarrney. Στη διάρκεια της καραντίνας δεν έμεινε ανενεργή και επιστράτευσε 26 γνωστούς καλλιτέχνες -με τους περισσότερους έχει προσωπική σχέση- για να επιλέξουν ένα γράμμα από το αλφάβητο που τους αντιπροσωπεύει και να «επανασυστηθούν» μέσα από ένα νέο έργο. Όλα τα έργα συγκεντρωμένα δημιούργησαν ένα ομαδικό «πορτρέτο» που η Μακάρτνεϊ αποκαλεί «το μανιφέστο της Stella McCartney: από το Α ως το Ω: 26 γράμματα - 26 καλλιτέχνες». Κάθε δημιουργός «έφερε» το γράμμα στη δική του αισθητική γλώσσα, είδε τον εαυτό του σε αυτό ή σε μια ιδέα που ιδανικά θα ήθελε να μοιραστεί με τον κόσμο.

Δώδεκα από αυτά διατίθενται με την πώληση «New Now» του οίκου Phillips και ο σκοπός έχει φιλανθρωπικό χαρακτήρα. Κάθε καλλιτέχνης διάλεξε από έναν οργανισμό στον οποίο επιθυμεί να διατεθούν τα χρήματα (για παράδειγμα, ο Hajime Sorayama επέλεξε τους «Γιατρούς χωρίς σύνορα»).

B is for British (Peter Blake)

«Γνωρίζω τη Στέλλα από κοριτσάκι. Σε μια από τις γιορτές των γενεθλίων της, ανακάλυψα ότι δεν είχε παππούδες, γι 'αυτό και της πρότεινα να γίνω ο “νεραϊδονονός” της» λέει αστειευόμενος ο καταξιωμένος καλλιτέχνης της pop art, Σερ Πήτερ Μπλέικ, που είχε βάλει την υπογραφή του και σε εξώφυλλα δίσκων των Beatles (έτσι εξηγείται και η μακρόχρονη σχέση με τη σχεδιάστρια).

G is for Grateful (George Condo)

Ο Condo αναφέρει συχνά τον Πικάσο ως κυρίαρχη επιρροή στις σύγχρονες κυβιστικές συνθέσεις του. Σε αντίθεση, όμως, με πολλούς ζώντες καλλιτέχνες, διακρίνεται για το γκροτέσκο πνεύμα του και διεισδύει σε βάθος, στοιχείο που είχαμε την ευκαιρία να διαπιστώσουμε το 2018, στην έκθεση που τους αφιέρωσε το Μουσείο Κυκλαδικής τέχνης. Μαθητής στο Warhol, φίλος του Basquiat και συνεργάτης του William S. Burroughs, ο Τζορτζ Κόντο είναι βέβαιο πως θα αφήσει την προσωπική του σφραγίδα στην ιστορία του πορτρέτου. Το προσφερόμενο έργο, αν δεν είναι το καλύτερο της δημοπρασίας, σίγουρα θα τραβήξει σαν μαγνήτης πολλές προσφορές, εκτινάσσοντας την εκτιμώμενη αξία των 300 λιρών.

K is for Kindness (Jeff Koons)

«Ο Τζεφ ήταν από τους πρώτους που ζήτησα να συνεργαστούμε στο «A έως το Ω» λέει η Στέλλα Μακάρτνει. Τον γνωρίζω πολύ καιρό, αφιερώνοντας χρόνο στο εργαστήριό του, μόλις πρόσφατα στην έκθεσή του στις Βερσαλλίες, στο Πομπιντού και στο στούντιο του Damien Hirst. Η καλοσύνη και η γενναιοδωρία του αντιπροσωπεύονται στο μπουκέτο των λουλουδιών του, όπου το Κ σημαίνει καλοσύνη. Πρόκειται για ψηφιακή εκτύπωση σε κάρτα, στη διάσταση 41,9 x 29,7 εκ. κι είναι μοναδική (αριθμ. 1/1).

O is for Organic (Olafur Eliasson)

Ο περίφημος εννοιολογικός καλλιτέχνης γεννήθηκε στην Κοπεγχάγη από μετανάστες γονείς από την Ισλανδία. Γνωστός για το ενδιαφέρον του για ζητήματα περιβαλλοντικά, ο καλλιτέχνης δημιουργεί συναρπαστικά έργα που ενεργοποιούν τις αισθήσεις πέρα από το απλό βλέμμα. Λόγω του σταθερού ενδιαφέροντός του για το φως, η πρακτική του Eliasson συγκρίθηκε με τον James Turrell και τον Dan Flavin.

Μία από τις πιο δημοφιλείς εγκαταστάσεις του, το The Weather Project, το 2003, κατέκλυσε ολόκληρο το Turbine Hall στην Tate Modern από τεχνητό φως. Ένα άλλο έργο, οι καταρράκτες της Νέας Υόρκης το 2008, έγινε μια από τις πιο ακριβές δημόσιες εγκαταστάσεις, με κόστος που ξεπερνά τα 15 εκατομμύρια δολάρια. Το όνομά του πρωταγωνιστεί σε ιδρύματα όπως το Guggenheim και στις μεγαλύτερες φουάρ.

Τα προσφερόμενα έργα διατίθενται στις 13/7, χωρίς προμήθεια για τον οίκο, με εκτιμώμενη τιμή 300 – 500 λίρες. Δείτε κι άλλα έργα από το καλλιτεχνικό αλφαβητάρι της Στέλλας Μακάρτνεϊ εδώ

https://www.phillips.com/article/78965071/stella-mccartney-new-now