Η ακτινογραφία του εννεαμήνου
Εισηγμένες

Η ακτινογραφία του εννεαμήνου

Ξεπέρασαν τα 9,1 δισ. ευρώ τα λειτουργικά κέρδη των εισηγμένων στο εννεάμηνο και βάζουν πλέον πλώρη για ένα νέο ιστορικό ρεκόρ. Η επίδοση θα ήταν μακράν υψηλότερη αν στην εικόνα υπήρχε το εννεάμηνο της Coca Cola ΗΒ και της Viohalco οι οποίες δεν δημοσίευσαν προσωρινά στοιχεία. Παρόλα αυτά τόσο οι επιδόσεις των θυγατρικών της Viohalco όσο και οι επιδόσεις στον κύκλο εργασιών της Coca Cola προϊδεάζουν ότι το σύνολο της χρονιάς θα είναι εξίσου εντυπωσιακό παρέχοντας και ένα «μαξιλαράκι ασφαλείας» στις εταιρίες που θα χρειαστεί να εγγράψουν πρόβλεψη υπερκερδών.

Είναι χαρακτηριστικό ότι το 21% των εισηγμένων εταιριών βρίσκεται ήδη σε επίπεδα ρεκόρ λειτουργικής κερδοφορίας από το εννεάμηνο. Το ιστορικό υψηλό με βάση το συγκρίσιμο δείγμα εταιριών στα λειτουργικά κέρδη είναι 10,9 δις ευρώ και σημειώθηκε κατά την περυσινή χρήση. Στο 85,2% των εταιριών που έχουν δημοσιεύσει συνοπτικά μεγέθη εξαμήνου το 78% εμφανίζουν κέρδη, μια ικανοποιητική εικόνα που έρχεται σε συνέχεια ενός πολύ δυνατού εξαμήνου.

Η εικόνα των λειτουργικών κερδών σαφώς και έχει επηρεαστεί από την «αφύσικη» κατάσταση που επικρατεί στον κλάδο ενέργειας αφού τα διυλιστήρια συνεισφέρουν στο σύνολο των εισηγμένων σχεδόν 3 δις ευρώ. Η επίδοση αυτή μπορεί να επηρεάζεται από τις τιμές των περιθωρίων διύλισης και της αύξησης της ζήτησης είναι όμως κατά το κύριο μέρος της οργανική. Το ίδιο ισχύει και σε άλλες εταιρίες που έχουν επηρεαστεί από την κατάσταση που επικρατεί στις τιμές ενέργειας (ΓΕΚ, Μυτιληναίος,) ωστόσο οι επιδόσεις δεν είναι λογιστικές, συνδέονται με ταμειακή ρευστότητα και έχουν πίσω τους σημαντικές επενδύσεις που ολοκληρώνονται υποστηρίζοντας μέρος της επαναλαμβανόμενης κερδοφορίας όταν υπάρξει αποφόρτιση του περιβάλλοντος από το υψηλό ενεργειακό κόστος.

Οι περισσότερες εταιρίες που εμπλέκεται με τον Τουρισμό είχαν ισχυρές θετικές επιδράσεις σε τζίρο που μεταφράστηκε σε κέρδη και ιστορικές επιδόσεις: Aegean Air, Μοτοδυναμική Autohellas, Επιχειρήσεις Αττικής, ΑΝΕΚ και ξενοδοχεία είχαν ίσως το καλύτερο γ’ τρίμηνο όλων των εποχών και από ότι φαίνεται το ίδιο θα συμβεί και με το δ’ τρίμηνο. 

Το λιανικό εμπόριο είχε μικτή εικόνα με κύριο χαρακτηριστικό την πίεση των περιθωρίων λόγω του ενεργειακού κόστους. Το ίδιο ισχύει και για τον κλάδο πληροφορικής όπου η καθυστέρηση προκήρυξης των έργων που συνδέονται με το ταμείο ανάκαμψης έχει επιβραδύνει την αύξηση του τζίρου κατά τη διάρκεια της χρήσης. 

Η τελική γραμμή δεν είναι εφικτό να δοθεί με ακρίβεια καθώς οι εμποροβιομηχανικές εταιρίες δημοσίευσαν μερικά αποτελέσματα, κέρδη προ φόρων και κέρδη μετά από φόρους. Φαίνεται ωστόσο ότι η εξαίρεση των κλάδων των τραπεζών και των διυλιστηρίων συρρικνώνει την αύξηση των κερδών κοντά στο 5%. Η καθαρή κερδοφορία υποστηρίζεται από τις τράπεζες (2,9 δις ευρώ) και τον κλάδο διύλισης και εμπορίας καυσίμων (2,2 δισ. ευρώ). Το μη επαναλαμβανόμενο κομμάτι της καθαρής κερδοφορίας αφορά προ φόρων έσοδα 550 εκατ. ευρώ για τα διυλιστήρια (αποθέματα) και 2,2 δις ευρώ για τις τράπεζες (πωλήσεις καρτών, έσοδα από trading). 

Μετά την πληρωμή σχεδόν 2 δις ευρώ σε μερίσματα η ταμειακή θέση εμφανίζεται μειωμένη κατά 8,5% ενώ ο καθαρός δανεισμός έχει αυξηθεί κατά 17% λόγω και της αύξησης των αναγκών σε κεφάλαιο κίνησης και λιγότερο της έντασης κεφαλαίου σε νέες επενδύσεις. Η αύξηση του καθαρού δανεισμού είναι αφενός προϊόν της μείωσης των ταμειακών διαθεσίμων και της αύξησης του βραχυπρόθεσμου σκέλους κατά 16,9%.

Μπορεί να υπάρχουν ενστάσεις ως προς την ποιότητα και πιθανόν τον βαθμό επανάληψης των φετινών κερδών ωστόσο το πλήθος των κερδοφόρων εταιριών και το μέγεθος της αύξησης είναι συνεπές με την μεγάλη εικόνα της οικονομικής ανάπτυξης της χώρας. Το στοιχείο αυτό έχει σχεδόν απόλυτη συσχέτιση με την επιχειρηματική πορεία των εισηγμένων εταιριών. Η προοπτική του 2023 παραμένει θετική, σε χαμηλότερη ενδεχομένως κλίμακα μεγέθυνσης από αυτήν που είδαμε στις χρήσεις 2021/2022. Και αυτό είναι κάτι που η χρηματιστηριακή αγορά δείχνει να αντιλαμβάνεται εντυπωσιάζοντας για την μετριοπαθή στάση της σε μια πολύ δύσκολη οικονομική συγκυρία.