Αν κάποιος αναλογιστεί πως χάθηκαν τα περισσότερα χρήματα στο ελληνικό χρηματιστήριο, το μυαλό του θα πάει αμέσως στις τράπεζες… Όλα τα προηγούμενα χρόνια, πολλοί έβαζαν χρήματα στον κλάδο, μιας και οι μετοχές τους «είχαν μείνει πίσω» και είχαν καλύτερες πιθανότητες να δώσουν κέρδη. Φυσικά, ο τραπεζικός κλάδος ήταν ένας τεράστιος κουβάς που μέχρι πολύ πρόσφατα, απλά ρούφαγε ό,τι χρήμα πήγαινε στις μετοχές του.
Σε κάθε περίοδο υπάρχουν κάποιοι τίτλοι ή επιχειρηματικοί κλάδοι που υπέραποδίδουν για λόγους που έχουν να κάνουν με τα οικονομικά τους δεδομένα ή την προσδοκία της επόμενης ημέρας. Όχι, απλά «γιατί έχουν μείνει πίσω».
Όταν η αγορά έχει τρέξει και οι αποτιμήσεις έχουν φουσκώσει με τη ρευστότητα να είναι κραταιά, σίγουρα θα υπάρξουν και μετοχές οι οποίες μπορεί να κινηθούν βραχυπρόθεσμα ανοδικά. Παρόλα αυτά, αν μία εταιρεία μένει στάσιμη ή έχει πτωτική οικονομική πορεία, δεν μπορεί να δώσει μεσοπρόθεσμες αποδόσεις.
Αν δει κάποιος τις τιμές των επιμέρους μετοχών, και όχι τα επίπεδα του Γενικού Δείκτη, θα καταλάβει ότι ο πραγματικός πυθμένας της αγοράς ήταν το 2012, και το 2015 ήταν απλά η επιβεβαίωση του. Τρανά παραδείγματα ο τίτλος του ΟΤΕ και της ΔΕΗ που τότε είχαν καταγράψει τιμές κοντά στο 1 ευρώ με τις τιμές του 2015 ούτε καν να πλησιάζουν. Έκτοτε και μετά από αρκετές φουρτούνες αρκετοί τίτλοι έχουν σημειώσει αστρονομικές αποδόσεις, που οι περισσότεροι των επενδυτών ούτε έχουν καταλάβει.
Η αγορά δεν καθοδηγείται από νέα. Μπορεί να συντηρείται μία τάση από αυτά, αλλά σχεδόν ποτέ ένα νέο δεν θα μας δώσει τη σωστή κατεύθυνση βραχυπρόθεσμα. Συνήθως προεξοφλεί. Με αποτέλεσμα πολλοί να αναρωτιούνται γιατί δεν κινείται παράλληλα με το νέο τη στιγμή που αυτό βγαίνει. Χαρακτηριστικό της ψυχολογίας είναι ότι όταν η αγορά πέφτει όλοι σπεύδουν να ρωτήσουν το γιατί ενώ όταν ανεβαίνει δεν ενδιαφέρει σχεδόν κανέναν.
Θα μου πεις, καλά και εμείς πως θα καταλάβουμε πότε πρέπει να αγοράσουμε ή να πουλήσουμε;
Η απάντηση δεν είναι τόσο απλή. Το πιο σημαντικό πράγμα στη διαχείριση είναι α) οι σωστές επιλογές β) το σωστό timing και γ) η σωστή διαχείριση χρήματος.
Το καθένα από τα τρία είναι εξίσου σημαντικό και απαραίτητο ώστε κάποιος να πει «τώρα μπορώ να κερδίσω την αγορά».
Μπορεί να υπάρχουν περίοδοι που λόγω τάσης κάποιοι νομίζουν ότι η αγορά είναι εύκολη παρόλα αυτά πολύ εύκολα και εν ευθέτω χρόνω η αγορά μπορεί να τους διαψεύσει.
Αν κάποιος τώρα σκεφτεί το πιθανό μέγεθος ανάπτυξης που έρχεται στη χώρα τα επόμενα χρόνια, εύκολα θα καταλάβει πως η αγορά έχει λόγους να αποδώσει.
Μία ανοδική αγορά πάντα δίνει ευκαιρίες για τοποθετήσεις στο επενδυτικό κοινό. Το θέμα είναι οι συμμετέχοντες να βρίσκουν τις σωστές εταιρείες - κλάδους και τιμές για να τοποθετηθούν και να φτιάξουν ένα χαρτοφυλάκιο. Οι περισσότεροι συμμετέχοντες νομίζουν ότι η αγορά είναι για αρπαχτές. Το συντριπτικό ποσοστό από αυτούς δεν μπορεί να πάρει σημαντικά κέρδη. Οπότε πρέπει να αναλογιστεί τι κάνει λάθος και να το διορθώσει.
Μελέτη, μελέτη, μελέτη και καλή ψυχολογία λοιπόν είναι η απάντηση στο πώς θα κερδίσω την αγορά.
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.