Hot προορισμός ψηφιακών επενδύσεων η Ελλάδα

Hot προορισμός ψηφιακών επενδύσεων η Ελλάδα

Έχουμε συνηθίσει να ακούμε ότι η Ελλάδα είναι hot τουριστικός προορισμός. Με τους μοναδικούς στον κόσμο αρχαιολογικούς χώρους, με τα πλούσια μουσεία, με τις υπέροχες θάλασσες και  το ξεχωριστό της κλίμα. Ωστόσο, σιγά σιγά και μεθοδικά, τα τελευταία χρόνια η χώρα μας κατάφερε να αποτελέσει έναν hot προορισμός ψηφιακών επενδύσεων. 

Ολοένα και περισσότεροι αμερικανικοί τεχνολογικοί και ψηφιακοί κολοσσοί κάνουν την εμφάνιση τους στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Μεταφέροντας με αυτόν τον τρόπο, όχι μόνο κεφάλαια, αλλά και τεχνογνωσία. Η Ελλάδα, αποτελεί και αυτή με τη σειρά της έναν ενδιαφέροντα επενδυτικό προορισμό που έχει αρχίσει να υποδέχεται τις ψηφιακές δραστηριότητες αυτών των σημαντικών ομίλων.

Μπορεί να μην έχουμε καταφέρει ακόμα να προσελκύσουμε επενδύσεις της κατηγορίας της κατασκευάστριας ημιαγωγών Intel, τις οποίες είχαμε παρουσιάσει στο άρθρο https://www.liberal.gr/agores/i-eisboli-tis-intel-stin-eyropi-kai-israil, που ανέρχονται σε κάποιες δεκάδες δισ. ευρώ.

Ωστόσο, το κτίσιμο hubs υψηλής τεχνολογίας στη χώρα μας, έχει αρχίσει να λαμβάνει σάρκα και οστά κατά τη διάρκεια της τελευταίας τετραετίας. Και σε αυτό το κτίσιμο συμμετέχουν σημαντικά ονόματα όπως είναι η Pfizer, η Microsoft, η P&G (Procter & Gamble), η ΕΥ, η Accenture, η PwC, η Deloitte, η KPMG, η ΙΒΜ, η Bosch, η Nokia, η Oracle, η P&I / Personal & Informatik AG, η TeamViewer και άλλες.

Ποιο είναι το αποτέλεσμα; 

Κατά πρώτον, οι εισροές κεφαλαίων. Και αυτά είναι κεφάλαια που έρχονται να επενδύσουν και να μείνουν στη χώρα. Που δεν είναι ούτε ευκαιριακά κεφάλαια «που είδαν φως και μπήκαν», ούτε χρηματιστηριακά κεφάλαια που προσδοκούν σε κάποιες πιθανές υπεραξίες και μόνο. Αλλά κεφάλαια που επενδύουν πάνω στο ανθρώπινο δυναμικό και στο αναπτυξιακό περιβάλλον της Ελλάδας, μετατρέποντας τη χώρα μας σε τμήμα της επιχειρηματικής τους ραχοκοκαλιάς (backbone).

Κατά δεύτερον, η τοποθέτηση της χώρας μας στον διεθνή ψηφιακό και τεχνολογικό χάρτη. Το γεγονός πως η Ελλάδα αυξάνει την παρουσία της φιγουράροντας στις κεντρικές ιστοσελίδες των ψηφιακών κολοσσών, στις οποίες αναφέρονται οι θυγατρικές τους ή οι περιοχές δραστηριοποίησης τους, είναι από μόνο του θετικό. Διότι αλλάζει ριζικά την εικόνα της διεθνούς επενδυτικής, επιχειρηματικής, επιστημονικής  και ερευνητικής κοινότητας για τη χώρα μας. 

Κατά τρίτον η απόκτηση μιας κρίσιμης τεχνογνωσίας. Αυτό που έχουμε συνηθίσει να λέμε “know how”, που συνοδεύεται από την υιοθέτηση μιας διαφορετικής κουλτούρας για τους νέους ειδικότερα, και για την ευρύτερη κοινωνία γενικότερα. Μια τεχνογνωσία που διαχέεται με τη σειρά της σε όλη την εγχώρια επιχειρηματικότητα. 

Κατά τέταρτο η δημιουργία τεχνολογικών hubs, δηλαδή κέντρων ή κόμβων γνώσης και έρευνας, καθώς και τεχνολογικών πάρκων, που μεταβάλουν τη ζωή και τη νοοτροπία των κατοίκων αυτών των πόλεων, προκαλώντας τομές στο οικοσύστημα των περιοχών στα οποία εγκαθίστανται. 

Και κατά πέμπτο, η δημιουργία νέων και καλά αμειβόμενων θέσεων απασχόλησης. Που με τη σειρά της κινητοποιεί την εκπαιδευτική κοινότητα στο να στρέψει τα εκπαιδευτικά της προγράμματα προς αυτήν την ψηφιακή κατεύθυνση και τους νέους φοιτητές σε αυτές τις σπουδές αιχμής. Δεν είναι τυχαίο πως τα νέα τεχνολογικά κέντρα που αναπτύσσονται, «δένονται» με τις ακαδημαϊκές κοινότητες και τα τμήματα των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων των αντίστοιχων περιοχών.

Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της Endeavor Greece, στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται σήμερα 138 ξένες εταιρείες που έχουν ιδρύσει μια σειρά από «tech hubs» σε μεγάλες πόλεις στη χώρα μας. Και μάλιστα περισσότερες από 70, είναι πολυεθνικές που έχουν δημιουργήσει περισσότερες από 8.000 θέσεις απασχόλησης υψηλής εξειδίκευσης. Οι υπόλοιπες, είναι εταιρείες startups ή scale-ups, που σε αυτή τη φάση απασχολούν περισσότερους από 600 ψηφιακούς επιστήμονες. 

Συνήθως όταν αναφερόμαστε σε τεχνολογικά hubs, ο νους μας πάει στη Θεσσαλονίκη. Και είναι λογικό διότι η αρχή είχε γίνει από το «Alexander Competence Center», που προσέλκυσε τους πρώτους αμερικανικούς - πολυεθνικούς κολοσσούς όπως είναι η φαρμακευτική Pfizer, η τεχνολογική Cisco, η ασφαλιστική Chubb και άλλες. Ωστόσο hubs ιδρύονται και σε πόλεις που έχουν καλά Πανεπιστήμια και καταρτισμένους πτυχιούχους.

Στα Ιωάννινα λειτουργεί το «hub για Έρευνα και Τεχνολογία / hub R&D» της TeamViewer, η P&I φιλοξενείται στο «Επιστημονικό και Τεχνολογικό Πάρκο Ηπείρου», η PwC έχει ιδρύσει το «Digital Center Ioannina» και η «Best Secret», που είναι μια μεγάλη εταιρεία λιανικού εμπορίου ειδών ένδυσης, υπόδησης και αξεσουάρ, άρχισε να στήνει το δικό της «τεχνολογικό hub» για την υποστήριξη των διεθνών ηλεκτρονικών της πωλήσεων, παράλληλα με το hub της Ισπανίας. 

Στην Πάτρα λειτουργεί το «Technology & Innovation Hub» της PwC. Στο Επιστημονικό Πάρκο Πατρών (Patras Science Park), φιλοξενούνται το Blue Innovation Hub, το Clean Tech Energy Innovation Hub, το Smart Cities Innovation Hub, το Aroma Innovation Hub, το Nanotechnolgy Innovation Hub, το Kannabis Hub, το Aeronautics Innovation Ηub και το BioHealth Innovation Hub. Παράλληλα στη πόλη, ήδη λειτουργεί το PwC Technology & Innovation Hub και το «Brainzone» της Deloitte, ενώ ιδρύεται το Uni Systems - Knowledge Technology Hub που έχει ως στόχο την ανάπτυξη εξειδικευμένης ομάδας στελεχών που θα καλύπτει τις αυξανόμενες ανάγκες για θέσεις απασχόλησης υψηλών προδιαγραφών στις σύγχρονες επιχειρήσεις.

Το στοίχημα της χώρας είναι το αν οι ψηφιακές επενδύσεις θα πάρουν τη σκυτάλη τα επόμενα χρόνια, οδηγώντας την Ελλάδα σε ένα διαφορετικό επίπεδο. Διότι είναι καλός ο τουρισμός, αλλά είναι πολύ καλύτερη για το μέλλον της χώρας, για το μέλλον της οικονομίας και το μέλλον των νέων, η συμμετοχή στην παγκόσμια ψηφιακή και τεχνολογική επανάσταση.