Η άνοδος του γενικού δείκτη του Χρηματιστηρίου Αθηνών από το κλείσιμο της 19ης Μαΐου, δηλαδή της τελευταίας συνεδρίασης πριν τις πρώτες εκλογές, μέχρι το κλείσιμο της συνεδρίασης της Παρασκευής είναι 18,3%, καθόλου ευκαταφρόνητη δηλαδή. Ένας από τους κλάδους της αγοράς που έχει προσφέρει εξαιρετικές αποδόσεις είναι αυτός των κατασκευαστικών εταιρειών. Αυτό προφανώς δεν προκαλεί έκπληξη, καθώς έχει εκλείψει (για μερικά χρόνια τουλάχιστον) η ανησυχία των επενδυτών για πολιτική αβεβαιότητα.
Η απουσία πολιτικού ρίσκου έχει πολύ μεγάλη σημασία για τις κατασκευαστικές επιχειρήσεις αφού τα επόμενα χρόνια πρόκειται να δημοπρατηθούν και να εκτελεστούν πολλά μεγάλα δημόσια έργα σε διάφορους τομείς και η πολιτική σταθερότητα δίνει στους επενδυτές – και φυσικά στις ίδιες τις κατασκευαστικές επιχειρήσεις – την σιγουριά πως δεν θα υπάρξουν καθυστερήσεις στις σχετικές διαδικασίες.
Η αλήθεια είναι πως οι διαγωνισμοί, οι αναθέσεις και οι εκτελέσεις των έργων έχουν ήδη ξεκινήσει, αλλά το επόμενο διάστημα αναμένεται να ενταθούν και να επιταχυνθούν. Το γεγονός πως μεγάλο μέρος αυτών των έργων θα χρηματοδοτηθεί σε σημαντικό βαθμό από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης εγγυάται αφενός την χρηματοδότησή τους και αφετέρου το ότι όλες οι διαδικασίες θα λάβουν χώρα κάτω από την επίβλεψη των ευρωπαϊκών αρχών, κάτι εξαιρετικά σημαντικό με βάση προηγούμενες εμπειρίες στην χώρα μας.
Η προτίμηση των επενδυτών επικεντρώνεται, όπως είναι αναμενόμενο, στις επιχειρήσεις μεγάλου μεγέθους που ασχολούνται με την κατασκευή σημαντικών και πολύπλοκων έργων.
Αναμφίβολα, την παράσταση έχει κλέψει η ΙΝΤΡΑΚΑΤ (ΙΝΚΑΤ). Η άνοδος της τιμής της μετοχής της από τις 19 Μαΐου είναι της τάξης του 89%, καθώς έχει μπει πλέον και στο στόχαστρο μεγάλων θεσμικών επενδυτών, όπως μαρτυρούν οι αυξημένες συναλλαγές με την μορφή μεγάλων «πακέτων» τις τελευταίες εβδομάδες.
Με την άνοδο αυτή, η χρηματιστηριακή αξία της επιχείρησης έχει αγγίξει πλέον τα 500 εκατομμύρια Ευρώ, επίπεδο που πριν μερικούς μήνες φαινόταν αδιανόητο. Πίσω από την μεγάλη άνοδο βρίσκεται η αναγνώριση από την μεριά των επενδυτών του γεγονότος πως η τωρινή ΙΝΤΡΑΚΑΤ δεν έχει καμία σχέση πλέον με την εταιρεία των αρχών του 2022. Οι νέοι βασικοί μέτοχοι που ανέλαβαν τα ηνία της εταιρείας πριν περίπου έναν χρόνο έχουν την έχουν μεταμορφώσει, αφενός μέσω της σημαντικής κεφαλαιακής της ενίσχυσης και αφετέρου μέσω αρκετών επιχειρηματικών κινήσεων.
Μετά την εξαγορά της ΑΚΤΩΡ, η οποία αναμένεται λογικά να ολοκληρωθεί σύντομα, η ΙΝΤΡΑΚΑΤ θα γίνει πιθανότατα η δεύτερη σε μέγεθος κατασκευαστική επιχείρηση στην χώρα μας και οι επενδυτές αρχίζουν σιγά σιγά να το συνειδητοποιούν. Η εταιρεία είναι πλέον παρούσα σε όλους τους μεγάλους διαγωνισμούς που βρίσκονται σε εξέλιξη για έργα διαφόρων ειδών, είτε αυτόνομα είτε με ισχυρούς συνεργάτες (όπως ας πούμε στον διαγωνισμό της Αττικής Οδού).
Η ΓΕΚΤΕΡΝΑ (ΓΕΚΤΕΡΝΑ) έχει κατακτήσει εδώ και καιρό την θέση της πρώτης σε μέγεθος κατασκευαστικής επιχείρησης στην χώρα και της πρώτης σε χρηματιστηριακή αξία στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Το γεγονός πως η αξία της είναι ήδη αναγνωρισμένη από την αγορά εξηγεί και το γεγονός πως η άνοδός της από την 19η Μαΐου είναι λίγο μεγαλύτερη από αυτήν του γενικού δείκτη, με 19,8%.
Όπως φαίνεται όμως από τις εκθέσεις των τμημάτων αναλύσεων ελληνικών και διεθνών τραπεζών και χρηματιστηριακών εταιρειών, δύο εκ των οποίων ανέβασαν πρόσφατα τον στόχο τους πάνω από τα 20 Ευρώ για την τιμή της μετοχής, η περαιτέρω σημαντική άνοδος από τα τωρινά επίπεδα των 14,34 Ευρώ δεν θα αποτελέσει έκπληξη.
Επιχειρηματικά, η εταιρεία συμμετέχει στους μεγάλους διαγωνισμούς που ξεκίνησαν πρόσφατα ενώ έχει ξεκινήσει την κατασκευή του νέου αεροδρομίου του Ηρακλείου Κρήτης και δεν θα αργήσει η έναρξη των εργασιών για το καζίνο στο Ελληνικό.
Μία από τις ευχάριστες εκπλήξεις της φετινής χρονιάς είναι αυτή της κατασκευαστικής ΑΒΑΞ (ΑΒΑΞ). Το «συμμάζεμα» των οικονομικών της μεγεθών και η σημαντική μείωση του δανεισμού της καθησύχασαν τους επενδυτές που άρχισαν και πάλι να της δείχνουν εμπιστοσύνη.
Η άνοδός της από τις εκλογές του Μαΐου είναι της τάξης του 73%. Η ανάληψη του έργου της κατασκευής της γραμμής 4 του Μετρό στην Αθήνα ήταν κομβικής σημασίας για την εταιρεία, η οποία είναι και αυτή δραστήρια σε όλους τους νέους διαγωνισμούς για αναθέσεις νέων έργων.
Μία επιχείρηση με σημαντικές κατασκευαστικές δραστηριότητες, οι οποίες όμως «χάνονται» μέσα στο πλήθος σημαντικών δραστηριοτήτων του ομίλου είναι η Mytilineos (ΜΥΤΙΛ). Η άνοδος της μετοχής της από τον Μάιο κατά 30% δεν οφείλεται βέβαια μόνο στις εκτιμήσεις των επενδυτών για τις προοπτικές του κατασκευαστικού της τομέα ο οποίος όμως από μόνος του έχει πολύ σημαντικό μέγεθος και συμμετέχει σε όλους τους μεγάλους διαγωνισμούς.
Εκτός από τις μεγάλες εταιρείες του κλάδου στις οποίες αναφερθήκαμε παραπάνω, πρέπει να σημειώσουμε και το αυξημένο ενδιαφέρον, μικρών κατά κύριο λόγο επενδυτών, για ορισμένες αρκετά μικρότερες επιχειρήσεις του κλάδου, όπως η ΕΚΤΕΡ (ΕΚΤΕΡ) και η Δομική Κρήτης (ΔΟΜΙΚ) που δραστηριοποιούνται κυρίως σε τοπικό κυρίως επίπεδο και αναλαμβάνουν και ιδιωτικά έργα μικρής ή μεσαίας κλίμακας.
Το μέλλον του κατασκευαστικού κλάδου διαγράφεται σαφώς ευοίωνο για τα επόμενα χρόνια, τουλάχιστον για τις μεγάλες σοβαρές ελληνικές επιχειρήσεις του κλάδου, όπως αυτές που πρωταγωνιστούν τελευταία στις αποδόσεις στο Χρηματιστήριο Αθηνών.
Εννοείται προφανώς πως μία μικρή πτώση, μία διόρθωση σύμφωνα με την χρηματιστηριακή ορολογία, θα μπορούσε να γίνει ανά πάσα στιγμή στον κλάδο, πιθανώς σε συνδυασμό με μία συνολική πτωτική κίνηση του Χρηματιστηρίου Αθηνών ή με μία διεθνή υποχώρηση των τιμών. Ανεξάρτητα όμως από αυτό, είναι βέβαιο πως αυτές οι εταιρείες θα συνεχίσουν να συγκεντρώνουν το ενδιαφέρον των Ελλήνων και των διεθνών επενδυτών για πολύ καιρό ακόμα.