Γιατί η Τεχνητή Νοημοσύνη ανασταστώνει τους επενδυτές;
Shutterstock
Shutterstock

Γιατί η Τεχνητή Νοημοσύνη ανασταστώνει τους επενδυτές;

Γεμάτος σκαμπανεβάσματα ήταν ο τελευταίος ενάμισης χρόνος για τους επενδυτές στον κλάδο της τεχνολογίας, καθώς η Τεχνητή Νοημοσύνη αναταράσσει τις ισορροπίες.

Αναλυτικότερα, όπως περιγράφει ο Economist, η Softbank, μια ιαπωνική επενδυτική εταιρεία που ενσάρκωσε την έκρηξη της δεκαετίας του 2010 στη χρηματοδότηση επιχειρηματικών κεφαλαίων για start ups, εξακολουθεί να υποφέρει από τη μετάβαση σε έναν κόσμο υψηλότερων επιτοκίων και χαμηλότερων εταιρικών αποτιμήσεων. Υπάρχει όμως ένας τομέας στον οποίο η εταιρεία, θέλει να κρυφοκοιτάξει πάνω από το στηθαίο: οι επενδύσεις στην τεχνητή νοημοσύνη (ai).

Η πρόοδος των πλατφορμών τεχνητής νοημοσύνης, όπως η Chatgpt, έχει οδηγήσει τους επενδυτές σε αναζήτηση του ποιες επιχειρήσεις θα επηρεαστούν και πώς.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Softbank βλέπει παραλληλισμούς με την πρώιμη περίοδο του διαδικτύου. Η τεχνητή νοημοσύνη θα μπορούσε να προσφέρει μια νέα σειρά αρχικών δημόσιων εγγραφών - και τα θεμέλια για την επόμενη γενιά τεχνολογικών εταιρειών μεγαλοκεφαλαιοποίησης.

Οι επενδυτές αντιμετωπίζουν δύο ερωτήματα.

Το πρώτο είναι ποιες τεχνολογίες αιχμής θα κάνουν τους ηγέτες της αγοράς πλούσιους. Αυτό είναι αρκετά δύσκολο.

Το δεύτερο, το να διαπιστωθεί αν η αξία θα προκύψει για τους νεοσύστατους που υποστηρίζονται από επιχειρηματικά κεφάλαια ή για τους υπάρχοντες τεχνολογικούς γίγαντες, είναι τουλάχιστον εξίσου δύσκολο.

Κανείς δεν ξέρει ακόμη αν είναι καλύτερο να έχεις το καλύτερο chatbot ή πολλούς πελάτες- το να έχεις προβάδισμα σε μια νέα τεχνολογία δεν είναι το ίδιο με το να είσαι σε θέση να βγάλεις χρήματα από αυτήν. Πράγματι, μεγάλο μέρος της αξίας της επαναστατικής καινοτομίας συχνά καταλαμβάνεται από τους υπάρχοντες γίγαντες.

Η Alphabet, η Amazon και η Meta είναι τρεις από τις επτά μεγαλύτερες εισηγμένες εταιρείες στην Αμερική, με συνολική αξία 3,3 τρισ. δολάρια. Ιδρύθηκαν μεταξύ 1994 και 2004, αναδυόμενες σε μια εποχή που η τεχνολογία του διαδικτύου ήταν νέα και οι άνθρωποι περνούσαν όλο και περισσότερο χρόνο στο διαδίκτυο. Η Alibaba, ένας κινεζικός γίγαντας του ηλεκτρονικού εμπορίου, είναι ένα άλλο παρόμοιο παράδειγμα (η πρώιμη συμμετοχή της Softbank ύψους 20 εκατ. δολαρίων στην εταιρεία βοήθησε να εδραιωθεί η φήμη του κ. Son ως επενδυτή). Ο εντοπισμός των τεχνολογικών τάσεων και η ανάπτυξη των καλύτερων πλατφορμών δημιούργησε ένα γιγαντιαίο ποσό αξίας για τους πρώιμους και ακόμη και τους όχι και τόσο πρώιμους επενδυτές. Οι παλαιές επιχειρήσεις αγωνίστηκαν να ακολουθήσουν το άρμα.

Θα είναι η ίδια ιστορία και αυτή τη φορά;

Οι θεωρίες σχετικά με το γιατί η καινοτομία άλλοτε είναι ανατρεπτική και άλλοτε όχι, συζητούνται συχνότερα από φοιτητές επιχειρήσεων και διοίκησης παρά από χρηματιστές.

Όμως η διαφορά μεταξύ των δύο πιθανοτήτων είναι κρίσιμη για να εκτιμηθεί αν η επόμενη γενιά εισηγμένων τεχνολογικών εταιρειών με κεφαλαιοποίηση εκατοντάδων δισεκατομμυρίων δολαρίων θα βρεθεί ανάμεσα σε ιδιωτικές εταιρείες τεχνητής νοημοσύνης. Όπως δείχνουν τα πράγματα, φαίνεται πιο πιθανό ότι η αγοραία αξία της τεχνολογίας θα καταλήξει ως μια νέα χορδή στο τόξο των ήδη γιγαντιαίων τεχνολογικών εταιρειών.