General Motors: Ακόμα δεν μπορεί να πείσει τις αγορές για τις αρετές της
Shutterstock
Shutterstock

General Motors: Ακόμα δεν μπορεί να πείσει τις αγορές για τις αρετές της

Πριν μία εβδομάδα ανακοινώθηκαν τα οικονομικά αποτελέσματα της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας General Motors (GM NYSE) για το δεύτερο τρίμηνο του 2023. Ο κύκλος εργασιών και τα κέρδη ήταν λίγο ανώτερα από αυτά που περίμεναν οι αγορές, ενώ η διοίκηση ανέβασε τις εκτιμήσεις της για την πορεία της εταιρείας στο υπόλοιπο του 2023. Συνήθως όταν οι επενδυτές ακούν κάτι τέτοιο ανταμείβουν τη μετοχή της εταιρείας με μία καλή άνοδο.

Στην περίπτωση της GM έγινε ακριβώς το αντίθετο καθώς η μετοχή της σημείωσε σημαντική πτώση, κοντά στο 4%. Η πτώση φαίνεται λίγο παράξενη αλλά δεν αποτελεί μεγάλη έκπληξη. Φαίνεται πως οι επενδυτές δεν είναι ακόμα πρόθυμοι να πιστέψουν πως η εταιρεία θα καταφέρει να πιάσει τους στόχους της για αύξηση της παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων και να ανταγωνιστεί στα ίσια την Tesla (TSLA NASDAQ) την κινεζική BYD (1211 Hong Kong) και πολλές άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες που παράγουν κυρίως ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Σε αντίθεση με αυτές, η GM στηρίζει τις τωρινές οικονομικές της επιδόσεις στις πωλήσεις των παραδοσιακών της βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων και ημιφορτηγών. Όλα τα κέρδη της προέρχονται από τα οχήματα αυτού του τύπου, κυρίως στις ΗΠΑ. Η μεγάλη πηγή κερδοφορίας για την GM αλλά και την Ford (F NYSE) είναι τα ημιφορτηγά (pick up trucks), τα οποία αγοράζουν μανιωδώς οι Αμερικανοί οδηγοί.

Αυτά τα αυτοκίνητα είναι βέβαια βενζινοκίνητα και οι αγορές πιστεύουν πως σύντομα θα περάσουν στην ιστορία και θα δώσουν την θέση τους σε αντίστοιχα ηλεκτρικά. Πιθανότατα, αυτός είναι ο βασικότερος λόγος για τον οποίον οι αναλυτές και οι επενδυτές κοιτάζουν με δυσπιστία τις δύο μεγάλες αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες.

Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά σε άρθρο του Reuters, η GM και η Ford κερδίζουν έναν πόλεμο του χθες (They are winning yesterday’s war) πράγμα που στην ουσία σημαίνει πως ο αρθρογράφος του διεθνούς πρακτορείου και μεγάλο μέρος των επενδυτών πιστεύουν πως οι τωρινές επιδόσεις των δύο επιχειρήσεων δεν έχουν μεγάλη σημασία καθώς το μέλλον ανήκει στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Σύμφωνα με τους οπαδούς αυτής της άποψης, οι δύο μεγάλες παλιές αυτοκινητοβιομηχανίες ευνοούνται περιστασιακά από την κατάσταση στην αγορά αυτοκινήτου και ειδικά σε αυτή των ημιφορτηγών. Σε αντίθεση με τον πόλεμο τιμών που ξεκίνησε η Tesla στην αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, στην αγορά των αμερικανικών συμβατικών ημιφορτηγών οι τιμές κρατιούνται πολύ ψηλά και γεμίζουν τα ταμεία της GM και της Ford.

Ο συλλογισμός αυτός στηρίζεται στην εκτίμηση πως αυτό δεν θα συνεχιστεί για πολύ καθώς έχουν ήδη αρχίσει οι πωλήσεις ηλεκτρικών ημιφορτηγών τα οποία (σύμφωνα με τη θεωρία τουλάχιστον) θα φέρουν τις παλιές αυτοκινητοβιομηχανίες. Όχι γιατί δεν είναι έτοιμες να αρχίσουν τη μαζική παραγωγή των δικών τους ημιφορτηγών αλλά γιατί θα έχουν να αντιμετωπίσουν τον ανταγωνισμό της Rivian (RIVN NASDAQ) που έχει ήδη ξεκινήσει τις πωλήσεις των δικών της και της Tesla που αναμένεται πως σχετικά σύντομα θα αρχίσει τις πωλήσεις του εδώ και πέντε χρόνια αναμενόμενου Cybertruck. 

Με αυτό το βασικό σκεπτικό λοιπόν, οι αγορές δεν είναι πρόθυμες να πληρώσουν παραπάνω για να αγοράσουν τη μετοχή της GM, η οποία δυσκολεύεται εδώ και πολλούς μήνες να ξεπεράσει με πειστικό τρόπο τα 40 δολάρια. Εκτός από αυτό, όμως, οι επενδυτές φοβούνται και ορισμένα άλλα πράγματα. Πρώτα απ’ όλα, φοβούνται πως η πορεία προς τη μαζική παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων δεν θα εξελιχθεί τόσο ομαλά όσο πιστεύει η Mary Barra, διευθύνουσα σύμβουλος της GM και ανησυχούν για την πιθανή εμφάνιση καθυστερήσεων και τεχνικών προβλημάτων, ειδικά στον τομέα των μπαταριών.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως πριν έναν χρόνο η GM αναγκάστηκε να ανακαλέσει μεγάλο αριθμό ηλεκτρικών αυτοκινήτων λόγω σοβαρών προβλημάτων με τις μπαταρίες τους και είναι αρκετά λογικό υπάρχει μία σχετική ανησυχία στους κόλπους των επενδυτών. Πέρα από αυτό, υπάρχει και ένα άλλο σοβαρό θέμα, αυτό των διαπραγματεύσεων με τις εργατικές ενώσεις που εκπροσωπούν τους εργαζόμενους της εταιρείας, καθώς τον ερχόμενο Σεπτέμβριο λήγει η υφιστάμενη συλλογική σύμβαση εργασίας.

Η ανησυχία των επενδυτών είναι διπλή, καθώς από την μία φοβούνται πως αν οι διαπραγματεύσεις δεν εξελιχθούν ομαλά μπορεί να φτάσουμε σε απεργιακές κινητοποιήσεις και από την άλλη φοβούνται πως μία γρήγορη συμφωνία μεταξύ των δύο μερών μπορεί να έχει μεγάλο οικονομικό κόστος για την επιχείρηση. 

Υπάρχει λοιπόν ένα ξεκάθαρο κλίμα δυσπιστίας προς την General Motors από την μεριά των επενδυτών, οι οποίοι πιστεύουν λίγο πολύ πως οι τωρινές ισχυρές επιδόσεις της επιχείρησης δεν θα κρατήσουν για πολύ ακόμα. Μέσα σε αυτό το κλίμα λοιπόν, φαίνεται να αγνοούν εντελώς την πρόοδο που σημειώνει η εταιρεία σε κάποιους τομείς. Ένας από αυτούς είναι αυτός της αυτόνομης και υποβοηθούμενης οδήγησης, στην οποία συμμετέχει μέσω της εταιρείας Cruise στην οποία κατέχει ποσοστό της τάξης του 80%.

Στους μετόχους μειοψηφίας περιλαμβάνονται σημαντικές επιχειρήσεις όπως η Microsoft (MSFT NASDAQ), η Walmart (WMT NYSE) και η Honda (7267 TOKYO). Μπορεί να μην έχει δοθεί μεγάλη δημοσιότητα, αλλά είναι γεγονός πως από το 2020 τα ταξί της Cruise χωρίς οδηγό κινούνται στους δρόμους ορισμένων περιοχών του Σαν Φρανσίσκο και δέχονται πελάτες που πληρώνουν κόμιστρο, ενώ πρόσφατα η εταιρεία έκανε αίτηση για επέκταση της άδειας λειτουργίας της και σε άλλες περιοχές της πολιτείας της Καλιφόρνια.

Όπως είπε την προηγούμενη εβδομάδα ο επικεφαλής της Cruise Kyle Vogt, σταδιακά το κόστος λειτουργίας αυτών των οχημάτων (των robotaxis όπως ονομάζονται στις ΗΠΑ) θα πέσει κάτω από το 1 δολάριο/μίλι, πράγμα που σημαίνει πως για πολλούς πολίτες το κόστος κίνησης στην πόλη με robotaxis θα είναι μικρότερο από το κόστος αγοράς και κατοχής ενός αυτοκινήτου.

Στην παρούσα φάση, οι επενδυτές έχουν επιλέξει να αγνοήσουν την πρόοδο που σημειώνει η Cruise, ίσως γιατί θυμούνται πως κάτι τέτοιο είχε υποσχεθεί εδώ και πολλά χρόνια ο Έλον Μασκ της Tesla αλλά ακόμα δεν έχει παρουσιάσει κάτι σχετικά. Κάτι άλλο που επίσης επιλέγουν να αγνοήσουν οι επενδυτές είναι αυτό που επισήμανε πρόσφατα ο γνωστός αναλυτής εταιρειών παραγωγής αυτοκινήτων Άνταμ Τζόνας της Morgan Stanley.

Σε έκθεσή του που δημοσιεύθηκε στα μέσα Ιουνίου ανέφερε πως η συμμετοχή της General Motors στην Cruise ίσως θα έπρεπε να κάνει τους επενδυτές να την συμπεριλάβουν στις επιχειρήσεις που ασχολούνται σοβαρά με τις εφαρμογές Τεχνητής Νοημοσύνης, δεδομένης της υψηλής τεχνολογίας που χρησιμοποιούν τα συστήματα αυτόνομης και υποβοηθούμενης οδήγησης.

Παρά το γεγονός πως ο Τζόνας είναι πολύ πιθανόν να έχει, σε τεχνικό τουλάχιστον επίπεδο, δίκιο, είναι γεγονός πως ούτε ο ίδιος πιστεύει πως οι επενδυτές είναι έτοιμοι να εντάξουν την GM στις εταιρείες που ασχολούνται με την Τεχνητή Νοημοσύνη. Αντίθετα, οι αγορές δεν έχουν κανένα πρόβλημα να εντάξουν σε αυτές την Tesla, η οποία έχει τα δικά της αντίστοιχα συστήματα τα οποία ο Μασκ συστηματικά «διαφημίζει». 

Είναι αλήθεια πως η Mary Barra δεν μπορεί να κάνει πολλά πράγματα για να πείσει τους επενδυτές να δουν με διαφορετικό τρόπο την εταιρεία της. Όσο αφορά στις οικονομικές της επιδόσεις, θεωρούνται από τις αγορές ως συγκυριακές και μη διατηρήσιμες. Όσο αφορά στην ικανότητά της να προχωρήσει στην μαζική παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αυτή είναι υπό αμφισβήτηση από τους επενδυτές. Ακόμα όμως και αν επιτευχθούν οι στόχοι της για την σημαντική αύξηση της παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αρκετοί επενδυτές εκτιμούν πως αυτό θα έχει και αρνητικές συνέπειες λόγω του ανταγωνισμού που θα αντιμετωπίσει από την Tesla, την Rivian και την Ford.

Όσο για την τεχνολογική της πρόοδο, μάλλον θα περάσει πολύς καιρός μέχρι να εκτιμηθεί από τις αγορές. Αυτή την στιγμή η Wall Street δεν επιθυμεί να προεξοφλήσει θετικές εξελίξεις για την General Motors, για αυτό και η μετοχή διαπραγματεύεται σχεδόν 6 φορές πάνω από τα αναμενόμενα κέρδη της (ο δείκτης Ρ/Ε έχει τιμή 6).

Για να αλλάξει αυτό, φαίνεται πως οι επενδυτές θα απαιτήσουν πρώτα να δουν σημάδια που να μετριάσουν τους φόβους τους για το μέλλον της GM. Δύσκολο να πούμε πότε (και αν) θα γίνει κάτι τέτοιο. Αν γίνει όμως θα δώσει σίγουρα μεγάλη χαρά σε όσους θα έχουν ήδη εμπιστευθεί την μετοχή.