Φασιανός, Τσαρούχης και Σπεράντζας ξεχώρισαν στη δημοπρασία του Βέργου

Φασιανός, Τσαρούχης και Σπεράντζας ξεχώρισαν στη δημοπρασία του Βέργου

Η εβδομάδα που φεύγει ήταν πλούσια σε ειδήσεις για την εγχώρια εικαστική κοινότητα. Άνοιξε η μεγάλη αφιερωματική έκθεση στο ίδρυμα Θεοχαράκη για τον Νίκο Εγγονόπουλο, εγκαινιάστηκε στο φιλότεχνο στέκι του Σωτήρη Φέλιου στην Κυψέλη μια μικρή αναδρομή στο έργο του Στέφανου Δασκαλάκη, ενώ δύσκολος ήταν ο αποχαιρετισμός στον μεγάλο δάσκαλο Χρόνη Μπότσογλου. Κοντά σε αυτά, πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη η δημοπρασία του οίκου «Βέργος» με έργα σε ιδιαίτερα προσιτές τιμές (από 200 μέχρι 3.000 ευρώ). Οι άνθρωποι του αθηναϊκού οίκου διέθεσαν 115 πρωτότυπα έργα με δυνατές υπογραφές καλύπτοντας έναν ευρύ χρονικό ορίζοντα από τις αρχές του περασμένου αιώνα ως τις μέρες μας. Το ποσοστό της online πώλησης (όπως καταγράφεται στο site vergosauctions.com) έφθασε περίπου στο 75%.

Από τα μεγάλα ονόματα της εικαστικής σκηνής, τις εντυπώσεις κέρδισαν οι Τσαρούχης, Φασιανός και Σπεράντζας καθώς όλα τα προσφερόμενα έργα τους κατάφεραν να βρουν αγοραστή. Οχτώ έργα – τα περισσότερα της πώλησης - έφεραν την υπογραφή του Γιάννη Τσαρούχη. Με διαφορά ξεχώρισε μία σύνθεση με μελέτες κοστουμιών για τους «Όρνιθες» του Αριστοφάνη. Η υπέροχη ακουαρέλα εκτιμήθηκε από 2.000 έως 3.000 ευρώ και κατάφερε να ξεπεράσει κατά πέντε φορές την αρχική τιμή, αλλάζοντας χέρια για 10.924 (με τους φόρους).

Έντονη παρουσία με εφτά έργα είχε και ο Αλέκος Φασιανός. Όλα πουλήθηκαν σε καλές τιμές, ξεπερνώντας με άνεση την αρχική τιμή που είχε δώσει ο οίκος. Το γεγονός αυτό δείχνει, μόλις λίγους μήνες μετά τον θάνατο του σημαντικού δημιουργού, ισχυρή ζήτηση που θα οδηγήσει ανοδικά τις τιμές των έργων του. Χαρακτηριστικό είναι ότι η «Γαλάζια μορφή» εκτιμήθηκε από 1000 – 1500 ευρώ και βρήκε αγοραστή στις 4.884 ευρώ.

Πολύ καλή απήχηση είχαν και τα πέντε έργα του Βασίλη Σπεράντζα. Δόθηκαν σε καλές τιμές γι? αυτό και το φιλότεχνο κοινό ανταποκρίθηκε. Η γυμνή γυναίκα στον καθρέφτη (λάδι σε μουσαμά) βγήκε με αρχική τιμή 1.500 ευρώ και πουλήθηκε για 4.241 ευρώ.

Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι το κοινό γύρισε την πλάτη σε τρία σχέδια του Σπύρου Παπαλουκά για την Πάρο. Τα δύο βγήκαν με αρχική τιμή 1200 και το τρίτο για 2.000 ευρώ, πόσο που φάνηκε μάλλον ακριβό στους συλλέκτες. Σε καλή τιμή (1.000) προσφέρθηκε κι ένα σχέδιο με μαρκαδόρους του Νάνου Βαλαωρίτη με τίτλο «η ασύμμετρη απειλή και η θεά Εστία». Το ακριθακικής πνοής έργο δεν μπόρεσε να βρει αγοραστή. Απούλητα μείνανε και δύο παραθαλάσσια τοπία του Πάνου Φειδάκη, παρόλο που είχαν ελκυστική αρχική τιμή. Το όνομα του εξαιρετικού ζωγράφου κινδυνεύει από τη λήθη και το γεγονός ότι έχουμε καιρό να δούμε κάποια αφιερωματική έκθεση στο έργο του.

Αντιθέτως, το επίσης καλό έργο του Αλέξη Βερούκα που ανήκει στην ίδια γενιά, ξεπέρασε την ανώτατη τιμή εκτίμησης. Η νεκρή φύση (έργο στην αρχική φωτογραφία) άλλαξε χέρια για 2.827 ευρώ.

Και μια έκπληξη. Κάποιος ήθελε πολύ τη «Λαϊκή αγορά στο Κουκάκι» του Β. Γερμενή και δαπάνησε σχεδόν 9.000 ευρώ για το έργο, φθάνοντας το τριπλάσιο ποσό εκτίμησης κι ανεβάζοντας μάλλον ανέλπιστα τη μετοχή του ζωγράφου.

Όλα τα προσφερόμενα έργα με τις τιμές που πέτυχαν, έχουν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του οίκου.