Η τρέλα με τα οχήματα ειδικού σκοπού για εξαγορές, τα λεγόμενα SPACs (Special Purpose Acquisition Companies), πέρασε τον Ατλαντικό φθάνοντας στην Ευρώπη.
Λιγότερο από μία εβδομάδα μετά την αποχώρηση του από τη UniCredit, τη δεύτερη μεγαλύτερη τράπεζα της Ιταλίας, ο πρώην επικεφαλής της Jean-Pierre Mustier ακολουθεί τα χνάρια άλλων τραπεζιτών όπως του Matthieu Pigasse της Lazard και του πρώην επικεφαλής της Credit Suisse Tidjane Thiam στήνοντας ένα ευρωπαϊκό SPAC για εξαγορές.
Η διαφορά στην περίπτωση του Mustier είναι ότι επέλεξε παρτενέρ στο εγχείρημα αυτό τον πλουσιότερο άνδρα της Γαλλίας, το αφεντικό της Louis Vuitton Bernard Arnault.
H επέλαση των SPAC στην Ευρώπη έχει ακόμα δρόμο για να φτάσει το επίπεδο των ΗΠΑ. Μόνο 19 τέτοια οχήματα είχαν κάνει την εμφάνιση τους στη Γηραιά Ήπειρο πριν έξι χρόνια, ενώ συγκριτικά οι ΗΠΑ καλοδέχτηκαν σχεδόν 250 νέα SPACs πέρυσι και πάνω από 30 μέχρι στιγμής φέτος.
Το 2020 τα οχήματα αυτά άντλησαν $82 δισ., από τη Wall Street σύμφωνα με στοιχεία της Dealogic, κεφάλαια έξι φορές περισσότερα σε σύγκριση με το 2019.
Η Ε.Ε έχει μπει στο στόχαστρο και της JPMorgan που παρατάσσει το βαρύ πυροβολικό της, αναθέτοντας σε δύο πολύ ικανούς τραπεζίτες την εύρεση στόχων για εξαγορές στην περιοχή της Ευρώπης, Μέσης Ανατολής και Αφρικής για να ικανοποιήσει την όρεξη των SPACs.
H εντολή στην ομάδα των ειδικών, τον Guillermo Baygual που διευθύνει τον τομέα εξαγορών και συγχωνεύσεων στην περιοχή και τον Lukasz Dziarnowski με εμπειρία στην κεντρική και ανατολική Ευρώπη, είναι να είναι οι πιονιέροι της άνθησης των SPACs στην Ευρώπη και να κερδίσουν κομμάτι της πίτας των συμβουλευτικών αμοιβών.
Με έδρα το Λονδίνο, η dream team της JP Morgan θα προσπαθήσει να αναμιχθεί στις όποιες κινήσεις συγχωνεύσεων ανάμεσα στα SPACs και να παίξει το ρόλο του προξενητή ανάμεσα στα επενδυτικά αυτά κελύφη αυτά και τους πιθανούς στόχους. Στο πεδίο αυτό η αμερικανική τράπεζα ανταγωνίζεται άλλες όπως την Deutsche Bank.
Τα οχήματα SPAC αντλούν χρήματα από επενδυτές μέσω δημόσιας εγγραφής για να τα διοχετεύσουν σε εξαγορές επιχειρήσεων.
Σε περίπτωση που αποτύχουν να συγχωνευθούν με την επιχείρηση που έχουν θέσει ως στόχο εντός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος, τότε το όχημα λύεται και τα κεφάλαια επιστρέφονται στους μετόχους του.
Tα SPACs έγιναν δημοφιλή καθώς προσφέρουν έναν εναλλακτικό τρόπο σε εταιρείες, πέρα από την κλασική μέθοδο της εισαγωγής στο χρηματιστήριο μέσω δημόσιας εγγραφής, να διευρύνουν τη μετοχική τους βάση. Η συγχώνευση ενός SPAC με μια επιχείρηση την μετατρέπει σε εισηγμένη.
Σύμφωνα με στοιχεία της SPAC Research, μόνο από τις αρχές του 2021, συνολικά 144 τέτοια οχήματα έχουν αντλήσει $45,7 δισ. παγκοσμίως.
Η δραστηριότητα εξαγορών και συγχωνεύσεων μέσω SPAC συνεχίζει να αναπτύσσεται πέρα από τις ΗΠΑ, ιδιαίτερα στην Ευρώπη όπου οι όγκοι έχουν φτάσει το 12% της συνολικής αγοράς, εκτιμά η JP Morgan.
To SPAC του Mustier θα έχει αρχικούς σπόνσορες και τη γαλλική επενδυτική εταιρεία Τikehau Capital SCA, την Financiere Agache που ανήκει στον Arnault και τον τραπεζίτη Diego De Giorgi, με προηγούμενη θητεία στην UniCredit και την Merrill Lynch.
Οι τέσσερις θα έχουν ίσα μερίδια και το όχημα θα εισαχθεί στο χρηματιστήριο του Αμστερνταμ που αναδύεται ως προτιμητέος προορισμός στην Ευρώπη καθώς το κανονιστικό του πλαίσιο είναι παρόμοιο με αυτό των ΗΠΑ.
Το SPAC θα στοχεύσει σε εξαγορές στους κλάδους της χρηματοοικονομικής τεχνολογίας, της διαχείρισης κεφαλαίων και των ασφαλιστικών υπηρεσιών.