Περισσότερα από 100 έργα νεοελληνικής ζωγραφικής και γλυπτικής του 19ου και 20ου αιώνα διατίθενται στη δημοπρασία του οίκου «Βέργος» που έχει προγραμματιστεί την Πέμπτη 15 Απριλίου (18.30). Πρόκειται για μία νέα κατηγορία πώλησης, ευθυγραμμισμένη με τις ψηφιακές δημοπρασίες που έχουν αναδυθεί τον τελευταίο καιρό. Για τους έμπειρους στην ελληνική εικαστική αγορά, φιγουράρουν τα καθιερωμένα ονόματα, όπως οι Τσαρούχης, Παπαλουκάς, Μόραλης και Χαλεπάς, υπάρχουν όμως και οι ζώντες καλλιτέχνες που γεννήθηκαν μετά το ’60 κι έχουν διαμορφώσει μια πορεία αναγνωρίσιμη με υψηλή χρηματιστηριακή αξία. Το κοινό χαρακτηριστικό όλων των έργων που απηχεί και το πνεύμα της επερχόμενης πώλησης, είναι η χαμηλή τιμή εκκίνησης. Άρα, εντοπίζει κανείς στην πλειοψηφία των λαχνών περιθώριο κέρδους, ιδιαίτερα ανάμεσα στους καλλιτέχνες που έχουν φτάσει στην ωρίμανση, αλλά όχι στον κορεσμό. Τέτοιες είναι οι περιπτώσεις του Γιώργου Ρόρρη, του Κώστα Παπανικολάου, του Τάσου Μαντζαβίνου και του Εδουάρδου Σακαγιάν. Το γούστο βεβαίως είναι υποκειμενικό, αλλά κρίνοντας με βάση την αναγνωρισιμότητα, το ρυθμό ανόδου των τιμών και τη δυνατότητα μεταπώλησης, έχουμε επιλέξει 7 έργα, που πιστεύουμε ότι πρέπει να «χτυπήσετε».
1. Αυτή η μικρή σε διάσταση σύνθεση (10x16 εκ) «φωνάζει» από μακριά την ταυτότητα του δημιουργού της. Καμωμένη από το χέρι του Αλέξη Ακριθάκη είναι μια ευχετήρια κάρτα που την εποχή της καραντίνας βρίσκει μια παράδοξη επικαιρότητα: «Κωστάκη Χρόνια Πολλά – Κρίμα αυτά τα Χριστούγεννα είμαστε μακρυά. / Φιλιά - Αλέξης 67 Berlin» γράφει ο ζωγράφος ο οποίος βρίσκεται σε εξαιρετικά υψηλή ζήτηση στην εγχώρια αγορά. Ένα μοναδικό έργο που βγαίνει στα 800 ευρώ.
2. Το όνομα του Τσαρούχη είναι στην κορυφή των καταξιωμένων δημιουργών και οτιδήποτε φέρει την υπογραφή του, έχει ειδικό βάρος. Στα έργα που ξεχωρίζει κι ο οίκος στον ηλεκτρονικό του κατάλογο, είναι το «κεφάλι νέου», υπογεγραμμένο και χρονολογημένο κάτω δεξιά (Τσαρούχης ’87). Αρκετά μεγάλο σε διάσταση (54x36 εκ.), το πρόσωπο του νεαρού θα μπορούσε να συμβολίζει την άνοιξη. Μόνο η μελαγχολία των ματιών του προδίδει, ίσως, ότι το πορτρέτο μας έρχεται από τη δύση πια του μεγάλου ζωγράφου, καθώς έφυγε από τη ζωή δύο χρόνια μετά. Διατίθεται στα 2.000 ευρώ, ποσό εξαιρετικά ελκυστικό για την ποιότητα του έργου.
3. Ένα «ταπεινό» μολύβι σε χαρτί είναι εξαιρετικά αντιπροσωπευτικό του ύφους του Γιάννη Μόραλη. Η «Αννούλα» χρονολογείται από το μακρινό 1948, όταν ο ζωγράφος ξεκίνησε να διδάσκει στην ΑΣΚΤ και να χαράζει μια πορεία που έμελλε να τον ανυψώσει στα εικαστικά μας πράγματα. Ανάλογη είναι και η αξία του Δασκάλου στο εγχώριο χρηματιστήριο, ώστε η τιμή εκκίνησης του συγκεκριμένου σχεδίου στα 1500 ευρώ να κρίνεται απολύτως λογική.
4. Αντίστοιχης ευαισθησίας πορτρέτο από έναν καλλιτέχνη που έχει καθιερωθεί, όχι μόνο στο ελληνικό, αλλά στο διεθνές σύστημα τέχνης, είναι το «κεφάλι νέου» του Αλέκου Φασιανού. Μπορεί ο ζωγράφος μας να είναι ιδιαιτέρως παραγωγικός, αλλά ακόμη και στα «μικρά» του έργα δείχνεται μνημειακός. Σε καλή διάσταση (40x29,5 εκ.), διατίθεται στα 600 ευρώ.
5. Ο Γιώργος Ρόρρης δεν εκθέτει συχνά και είναι φειδωλός στην παραγωγή έργων. Από τα πολύ όμορφα έργα της δημοπρασίας, είναι η γυναικεία «καθιστή φιγούρα» του στη διάσταση των 36x27 εκ. Περισσότερο υπαινικτικός εδώ, ο ζωγράφος δείχνει τη μαστοριά του στο φως που αντανακλάται στην γυάλινη επιφάνεια της πόρτας, δημιουργώντας ένα ιδιότυπο «φωτοστέφανο» γύρω από το μοντέλο του. Και σε αντίθεση με τα γνωστά του έργα, το περιβάλλον είναι αυτό που πρωταγωνιστεί, δίνοντας χρώμα – και χαρακτήρα – στη γυναικεία φιγούρα.
6. Ο Εδουάρδος Σακαγιάν είναι από τους λιγοστούς σύγχρονους «διεθνείς» μας. Τα τελευταία χρόνια εκθέτει στην Ελλάδα (Καλφαγιάν) και στο Παρίσι (Minsky όπου φιλοξενεί έργα του αυτή την περίοδο), ενώ πριν από δύο χρόνια είχε αφιερωματική έκθεση στις Βερσαλλίες. Αυτά τα δύο μικρά σε διάσταση έργα (30x30 εκ.) είναι της τελευταίας ζωγραφικής του σοδειάς, με τη διαφορά ότι οι «θεατές» έχουν γίνει απρόσωπες κούκλες. Είναι δύο εξαιρετικά δυνατά πορτρέτα με τίτλο α) Γυναίκα με άνδρα β) Γυναίκα σε πλήθος, τα οποία προσφέρονται στα 800 ευρώ.
7. Τα φαινομενικά «απλοϊκά» θέματα του Κώστα Παπανικολάου γίνονται με τόση μαστοριά που τα έχει κάνει κυριολεκτικά δικά του. Εδώ, η «θάλασσα», ένα θέμα κλασικό στην ιστορία της τέχνης, μέσα από τον χρωστήρα του δημιουργού βγάζει ποιότητες ασύλληπτες ακόμη και στο φακό. Αυτό το μεγάλο σε διάσταση έργο (90 x 90 εκ.) ξεκινά στις 2.000 ευρώ.
Η «Ανοιξιάτικη Δημοπρασία Νεοελληνικής Τέχνης» θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 15/4 στις 6:30 μ.μ., με ζωντανή προβολή από το κανάλι της εταιρείας στο Youtube. H εξέταση των έργων πραγματοποιείται κατόπιν ραντεβού στα γραφεία του οίκου στο Κολωνάκι (Νεοφύτου 10) από 1 έως 14 Απριλίου, σύμφωνα με τα μέτρα της πολιτείας.
Μπορείτε να δείτε όλα τα έργα της δημοπρασίας εδώ.