Τα 124,40 δολάρια φαίνεται ότι προς το παρόν αποτελούν ένα τοπικό υψηλό για τις τιμές του δείκτη αναφοράς για το πετρέλαιο, το brent, χάρη στους νέους περιορισμούς στη Σαγκάη, οι οποίοι αντιστάθμισαν ως ένα σημείο τις ανησυχίες για τη σταθερά ανοδική λόγω θέρους ζήτηση για καύσιμα στον μεγαλύτερο καταναλωτή, τις ΗΠΑ.
Στα «πυροσβεστικά» στοιχεία είναι και ο αριθμός των εξεδρών άντλησης πετρελαίου των ΗΠΑ - αποτελεί ένδειξη της μελλοντικής προσφοράς- ο οποίος αυξήθηκε κατά έξι την προηγούμενη εβδομάδα, φτάνοντας τις 580 εξέδρες, ήτοι το υψηλότερο επίπεδο ενεργών εξέδρων από τον Μάρτιο του 2020.
Ας μη ξεχνάμε επίσης την πρόσφατη απόφαση του OPEC+ για μια μετριοπαθή αύξηση της παραγωγής και τις δηλώσεις της περασμένης εβδομάδας περί της μικρής δυνατότητας να προσθέσουν μια επιπλέον προσφορά στην αγορά.
Θα πρέπει να περιμένουμε μια δραματικά μεγαλύτερη διόρθωση στις τιμές του πετρελαίου;
Ας δούμε την «γνώμη» των συνισταμένων δυνάμεων της αγοράς.
-Πολλές χώρες διατηρούν το εμπάργκο στους ρωσικούς υδρογονάθρακες. Αυτό σημαίνει ότι η διαταραχή στις διαθέσιμες προμήθειες αργού αλλά και καυσίμων θα παραμείνει στο τραπέζι.
Βλέπετε η κατανάλωση διυλισμένων προϊόντων ξεπερνά την παραγωγή τη δεδομένη χρονική περίοδο, καθώς πολλά ευρωπαϊκά διυλιστήρια ήταν προσαρμοσμένα στη διύλιση πετρελαίου των Ουραλίων και απαιτείται προσαρμογή στο αργό της Σαουδικής Αραβίας. Εκ των πραγμάτων λοιπόν τα αποθέματα διυλισμένων προϊόντων διαβρώνονται επικίνδυνα.
Οι περιορισμένες δυνατότητες διύλισης σε σχέση με τη ζήτηση ισχύουν και για τις ΗΠΑ, οι οποίες καλούνται να καλύψουν τα κενά διύλισης και προσφοράς και μάλιστα μετά από χρόνια υποεπένδυσης στη συγκεκριμένη αγορά λόγω ενίσχυσης των ρυθμών της πράσινης μετάβασης.
Την ίδια στιγμή οι Αμερικάνοι μετά την ταλαιπωρία των lockdowns θέλουν να ταξιδέψουν και να χαρούν το καλοκαίρι. Ετσι παρά τις αυξημένες τιμές, προς το παρόν δεν έχουμε «καταστροφή» της ζήτησης.
Το αντίθετο μάλιστα. Βλέπετε, οι κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο επιδοτούν τις τιμές των καυσίμων, τροφοδοτώντας τη ζήτηση και μεταθέτοντας το σημείο «καταστροφής» της σε υψηλότερα επίπεδα.
-Οι τιμές του πετρελαίου είναι πάνω από τα 120 δολάρια με την Κίνα να εμφανίζει μειωμένη ζήτηση λόγω των lockdowns. Κάποια στιγμή όμως θα ελέγξει τη διασπορά του κορονοϊού και η ζήτηση της θα προστεθεί επιβαρύνοντας τις παγκόσμιες προμήθειες.
Ας ελπίσουμε η αναζωπύρωση της ζήτησης από την Κίνα να μη συμβεί σε συνδυασμό με έναν ψυχρό χειμώνα στην Ευρώπη, γιατί τότε οι προβλέψεις του εκτελεστικού διευθυντή της ΙΕΑ, Fatih Birol, για δελτίο ενέργειας στην Ευρώπη δεν αποκλείεται να επαληθευτούν.
-Αν και η αύξηση της ζήτησης από την Κίνα αναμένεται από το τέταρτο τρίμηνο κυρίως και μετά, η αύξηση από την αγορά της Ινδίας μπορεί να έρθει αρκετά νωρίτερα.
Τις επόμενες ημέρες θα πρέπει να προσέξουμε τις ειδήσεις όσον αφορά τις διαπραγματεύσεις μεταξύ της ρωσικής Rosneft και της Ινδίας. Σύμφωνα με το Reuters η ρωσική εταιρεία καθυστερεί την υπογραφή νέων συμφωνιών αργού πετρελαίου με δύο κρατικά διυλιστήρια της Ινδίας, καθώς έχει δεσμεύσει πωλήσεις σε άλλους πελάτες.
Υπενθυμίζουμε ότι σε αντίθεση με τις δυτικές εταιρείες τα ινδικά διυλιστήρια εξαγοράζουν το φτηνό ρωσικό πετρέλαιο. Αν τις επόμενες ημέρες δεν ανακοινωθούν νέες προθεσμιακές συμφωνίες με τη Rosneft, τότε μπορεί να δούμε τα ινδικά διυλιστήρια να στρέφονται στην αγορά spot για προμήθειες πετρελαίου, κάτι που θα αυξήσει τη ζήτηση και την ανοδική πίεση στις τιμές.
Επίσης να αναφέρουμε ότι η στροφή της Ινδίας στη spot αγορά μπορεί να γίνει ούτως ή άλλως, καθώς μειώνονται ολοένα και περισσότερο οι «εκπτώσεις» από τις ρωσικές εταιρείες λόγω της αύξησης των τιμών ασφάλισης και των ναύλων.
Ανακεφαλαιώνοντας, οι βασικοί παράγοντες που έχουν εκτοξεύσει τις τιμές του πετρελαίου όπως το εμπάργκο στους ρωσικούς υδρογονάνθρακες, η μετριοπαθής αύξηση από τη Σαουδική Αραβία και η περιορισμένη δυνατότητα προσφοράς και διύλισης από τις υπόλοιπες χώρες παραμένουν στο τραπέζι. Την ίδια στιγμή η επαναφορά της ζήτησης στη spot αγορά από την Κίνα και την Ινδία είναι θέμα χρόνου, ενώ οι επιδοματικές πολιτικές των κυβερνήσεων μετατοπίζουν το σημείο «καταστροφής της ζήτησης» σε υψηλότερα επίπεδα από τα τρέχοντα.
Αυτοί είναι οι λόγοι για τους οποίους πολλοί οίκοι μιλούν ανοιχτά πλέον για δραματικά υψηλότερες τιμές πετρελαίου. Η Goldman Sachs για παράδειγμα δήλωσε ότι αναμένει το Brent να κορυφωθεί στα 140 δολάρια το βαρέλι τους επόμενους μήνες, ενώ η Morgan Stanley δεν αποκλείει τιμές ακόμα και πάνω από τα 150 δολάρια.
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.