Προφανώς η τεχνολογία και η χρήση των ηλεκτρικών οχημάτων εξασφαλίζει μία σειρά από πλεονεκτήματα για το περιβάλλον έναντι των συμβατικών αυτοκινήτων. Όμως αυτό δεν σημαίνει πως τα πάντα είναι ρόδινα στο τεράστιο κεφάλαιο των νέων τεχνολογιών που φέρουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τουλάχιστον όχι ακόμα.
Σύμφωνα με την έκδοση του 2023 της αρχικής μελέτης ποιότητας της J.D. Power που κυκλοφόρησε στις 22 Ιουνίου - μιας μελέτης που παρακολουθείται ευρέως από το σύνολο της αυτοκινητοβιομηχανίας, καθώς διευκολύνει τους κατασκευαστές στον εντοπισμό προβλημάτων και στην προώθηση της βελτίωσης του προϊόντος - τα νέα ηλεκτρικά οχήματα εμφανίζουν αρκετά προβλήματα, εν μέρει λόγω των νέων τεχνολογιών, συμπεριλαμβανομένων των συστημάτων ασφαλείας.
Οι ετήσιες αρχικές ταξινομήσεις ποιότητας της εταιρείας βασίζονται σε απαντήσεις έρευνας από αγοραστές νέων αυτοκινήτων ή μισθωτές οχημάτων που απαντούν κατά τις πρώτες 90 ημέρες ιδιοκτησίας τους. Τα φετινά αποτελέσματα βασίστηκαν σε απαντήσεις από περισσότερους από 93.380 συμμετέχοντες.
Η εταιρεία στην οποία βασίζονται οι αυτοκινητοβιομηχανίες για να προσαρμόσουν τις στρατηγικές τους για την αντιμετώπιση των πελατών τους, διεξάγει ξεχωριστές έρευνες για να ταξινομήσει τις μάρκες με βάση τη μακροπρόθεσμη αξιοπιστία, την ελκυστικότητα των χαρακτηριστικών των νέων οχημάτων και την εμπειρία οδήγησης των αγοραστών αυτοκινήτων σε όλες τις επωνυμίες.
Όπως αποκάλυψε λοιπόν ο Frank Hanley, ανώτερος διευθυντής συγκριτικής αξιολόγησης αυτοκινήτων στην J.D. Power: «Η αυτοκινητοβιομηχανία αντιμετωπίζει ένα ευρύ φάσμα προβλημάτων ποιότητας, ένα φαινόμενο που δεν έχει παρατηρηθεί στην 37χρονη ιστορία της Initial Quality Study…Τα σημερινά νέα οχήματα είναι πιο περίπλοκα και ναι μεν προσφέρουν μια νέα και συναρπαστική τεχνολογία, αλλά δυστυχώς δεν ικανοποιούν πάντα τους ιδιοκτήτες... Ο κλάδος βρίσκεται σε ένα σημαντικό σταυροδρόμι και ο δρόμος που επιλέγει κάθε κατασκευαστής είναι πρωταρχικής σημασίας για το μέλλον του».
Η αρχική μελέτη ποιότητας του 2023 - πραγματοποιήθηκε από τον Φεβρουάριο έως τον Μάιο του 2023- διαπίστωσε ότι τα προβλήματα σε ολόκληρη τη βιομηχανία ανά 100 οχήματα αυξήθηκαν κατά 12, στα 192 κατά μέσο όρο. Αυτό ακολουθεί μια αύξηση 18 προβλημάτων ανά 100 οχήματα στην περσινή μελέτη, αύξηση που αποδόθηκε εκείνη την εποχή στα συνεχιζόμενα προβλήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας που ταλαιπώρησαν τον κλάδο κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid-19. Έναν χρόνο όμως μετά διατηρείται η αυξητική πορεία. Τα τελευταία δύο χρόνια ο αριθμός των προβλημάτων ανά 100 οχήματα (PP100) αυξήθηκε κατά 30.
Πού εμφανίζονται τα περισσότερα προβλήματα
Ενώ η βαθμολογία για την οδηγική εμπειρία είναι σταθερή κάθε χρόνο, η ποιότητα μειώνεται σε όλες τις άλλες κατηγορίες. Η μεγαλύτερη αύξηση από έτος σε έτος στον αριθμό των προβλημάτων είναι στην κατηγορία των χαρακτηριστικών, των χειριστηρίων και των οθονών (+3,2 PP100).
Τα περισσότερα προβλήματα προέρχονται από τα συστήματα υποβοήθησης οδηγού, όπως για παράδειγμα από το σύστημα προειδοποίησης αναχώρησης από τη λωρίδα κυκλοφορίας ή το αυτόματο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης.
Εκτεταμένα προβλήματα αναφέρονται και για τα ασύρματα τακάκια φόρτισης που έχουν προσθέσει οι αυτοκινητοβιομηχανίες για τα smartphone των οδηγών.
Όμως, ενώ η έρευνα έδειξε ότι μέρος της φετινής αύξησης των προβλημάτων σχετίζεται με τις νέες τεχνολογίες, διαπίστωσε επίσης ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετωπίζουν προβλήματα με πράγματα που κάποτε θεωρούνταν βασικά, όπως... οι χειρολαβές των θυρών.
Ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες, ίσως εμπνευσμένες από την Tesla, έχουν προσθέσει χειρολαβές θυρών υψηλής τεχνολογίας στα νέα τους μοντέλα, κάτι όμως που έχει αποδειχθεί σύμφωνα με τη μελέτη σε μια ιδιαίτερα προβληματική περιοχή.
Οι πρώτοι και οι τελευταίοι κατασκευαστές στην κατάταξη ποιότητας
Στην κορυφή της φετινής κατάταξης ποιότητας βρίσκουμε τον κολοσσό της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας Stellantis με τρεις μάρκες να φιγουράρουν στις πρώτες θέσεις, Dodge-140 αναφορές προβλημάτων- Ram και Alfa Romeo με 143 αναφορές.(σ.σ: Η Alfa Romeo κατατάσσεται για πρώτη φορά στην υψηλότερη θέση μεταξύ των Premium Brands).
Αντίθετα οι κατασκευαστές Volvo και οι κατασκευαστές EV Tesla και Polestar ήταν στο τέλος της λίστας κατάταξης με 257 και 313 προβλήματα ανά 100 οχήματα, αντίστοιχα. Στην στην τελευταία θέση ήταν η Lucid Motors με αναφορές για 340 προβλήματα.
Στις ΗΠΑ τώρα, η General Motors είχε μια ισχυρή εμφάνιση, με τις τέσσερις μάρκες της Chevrolet, GMC, Buick και Cadillac να φιγουράρουν στις 10 κορυφαίες μάρκες για ποιότητα.
Αντίθετα η Ford Motor δεν τα πήγε και τόσο καλά. Τόσο η μάρκα Ford όσο και η Lincoln ήταν κάτω από το μέσο όρο στον φετινό απολογισμό, με 201 και 208 προβλήματα αντίστοιχα.
Οι κορεάτικες Hyundai και Kia ήταν και οι δύο πολύ πάνω από το μέσο όρο, ενώ η Toyota , είχε αναφορές για 194 προβλήματα ανά 100 οχήματα, ελαφρώς χειρότερα από το μέσο όρο.
Οι κορυφαίες μάρκες μαζικής αγοράς για αρχική ποιότητα ήταν οι Dodge, Ram και Buick. Οι Alfa Romeo, Porsche και Cadillac βρέθηκαν στην κορυφή της κατάταξης των premium εμπορικών σημάτων.
Στο σημείο αυτό να αναφέρουμε ότι οι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων όπως η Tesla, η Polestar, η Lucid και η Rivian δεν θεωρούνται επίσημα μέρος της μελέτης, επειδή δεν δίνουν στην J.D. Power επίσημη άδεια πρόσβασης στα δεδομένα πελατών για 15 Πολιτείες. Η J.D. Power υπολόγισε τις βαθμολογίες της για την Tesla και την Polestar με βάση τα αποτελέσματα που συγκέντρωσε σε άλλες Πολιτείες.
Με ρυθμούς χελώνας η αύξηση του αγοραστικού ενδιαφέροντος ΕV
Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων διαθέτουν δισεκατομμύρια δολάρια στην ηλεκτροκίνηση και λανσάρουν συνεχώς νέα πλήρως ηλεκτρικά οχήματα –EV. Εντούτοις το ενδιαφέρον των αγοραστών νέων οχημάτων αυξάνεται με αργούς ρυθμούς σύμφωνα με τη μελέτη της J.D. Power, 2023 U.S. Electric Vehicle Consideration (EVC).
Η μελέτη αποκαλύπτει ότι μόλις το 26% των αγοραστών λέει ότι είναι «πολύ πιθανό» να εξετάσει το ενδεχόμενο να αγοράσει ένα EV, από το 24% πριν από ένα χρόνο.
Οι μέτριες αυξήσεις από έτος σε έτος αντικατοπτρίζουν έναν συνδυασμό θετικών και αρνητικών παραγόντων της αγοράς, όπως οι χαμηλότερες τιμές φυσικού αερίου, βενζίνης και πετρελαίου, ο πληθωρισμός, η αύξηση των επιτοκίων, η μεγαλύτερη διαθεσιμότητα μοντέλων αλλά φυσικά και ο κόστος αυτών. (σ.σ: Θυμηθείτε ότι ένα από τα βασικά προβλήματα που οδηγεί ένα μεγάλο μέρος νοικοικυριών να απέχει από την ηλεκτροκίνηση δεν είναι άλλο από το μεγάλο κόστος κατασκευής άρα και πώλησης των EV. Περισσότερα μπορείτε να διαβάσετε εδώ).
Ένα άλλο όμως μεγάλο πρόβλημα είναι και η διαθεσιμότητα φόρτισης. Σε αντίθεση με τη διαθεσιμότητα μοντέλων που αυξάνεται με γρήγορους ρυθμούς, η διαθεσιμότητα φόρτισης αυξάνεται πιο αργά από έτος σε έτος (13% το 2023 έναντι αύξησης 33% το 2022).
«Με όλες αυτές τις επιρροές που διαμορφώνουν τη σημερινή αγορά EV, το μεγαλύτερο σημείο τριβής που πρέπει να ληφθεί υπόψη είναι η διαθεσιμότητα δημόσιων φορτιστών», σύμφωνα με τον Stewart Stropp, εκτελεστικό διευθυντή του τμήματος ηλεκτροκίνησης στην J.D. Power.
Σύμφωνα με την μελέτη της J.D. Power, η αύξηση της δημόσιας φόρτισης δεν συμβαδίζει με τον αυξανόμενο αριθμό ηλεκτρικών οχημάτων στο δρόμο. Ακόμα και οι καταναλωτές που μπορούν να ανταπεξέλθουν στο κόστος και εντυπωσιάζονται από το τι προσφέρουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες EV, σκέφτονται επίσης πώς, πότε και πού θα μπορούν να φορτίσουν τα οχήματα τους μακριά από το σπίτι.
Ως εκ τούτου, η δημιουργία και η βελτίωση των δημόσιων υποδομών φόρτισης θα αυξήσει σημαντικά το ενδιαφέρον για την αγορά EV.
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά,συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.