Οι τεράστιοι και πρωτοφανείς κλυδωνισμοί στην αγορά πετρελαίου αλλά και το «αίνιγμα» της επανεκκίνησης της λειτουργίας της παγκόσμιας οικονομίας έφεραν μεγάλη επιφυλακτικότητα και μείωση ρίσκου και στα χρηματιστήρια αυτή την εβδομάδα, με το Χ.Α. να κρατά οριακά τις 600 μονάδες με κατακόρυφα μειωμένους τζίρους.
Η εβδομάδα έκλεισε με οριακή πτώση 0,06% για το Γενικό Δείκτη αλλά με νέο άδειασμα σε ποσοστό 7,50% για τον τραπεζικό κλάδο που συνεχίζει να είναι ο αδύναμος κρίκος της αγοράς, εν αντιθέσει με αρκετά βιομηχανικά blue chips αλλά και μετοχές ενέργειας και κατασκευών που δείχνουν πολύ καλύτερη εικόνα.
Από την αρχή του χρόνου ο Γ.Δ. του Χ.Α. υποχωρεί σε ποσοστό 33,85%, o FTSE 25 έχει απώλειες 36,70%, ενώ ο τραπεζικός δείκτης καταγράφει συντριπτική πτώση 64,53%!
Σήμερα ο Γ.Δ. έκλεισε στις 606,41 μονάδες με πτώση 0,67%, σε μια συνεδρίαση παλινδρομήσεων και μεταβολών, έχοντας χαμηλό ημέρας στις 599,34 μονάδες (-1,82%) και υψηλό στις 615,28 μονάδες (+0,79%). Ήταν μια εξαιρετικά ρηχή χρηματιστηριακή εβδομάδα καθώς ο μέσος τζίρος κατήλθε μόλις στα 48,5 εκατ. ευρώ, επίδοση που είναι πολύ χαμηλότερη από την επίδοση της περασμένης Μ. Εβδομάδα, κάτι εξαιρετικά σπάνιο.
Σήμερα ο τζίρος ήταν στα 46,3 εκατ. ευρώ, με τα 43,4 εκατ. ευρώ στις 25 μετοχές του Large Cap, που σημαίνει ότι σε όλη την υπόλοιπη αγορά διακινήθηκαν μόλις 3,1 εκατ. ευρώ! Πρόκειται για ένα στοιχείο που μαρτυρά τη μονοδιάστατη εικόνα της αγοράς, αλλά και το σκηνικό εγκατάλειψης που βιώνουν περίπου τα 2/3 των μετοχών του ταμπλό.
Ο FTSE 25 έκλεισε στις 1.454,69 μονάδες με πτώση 0,85% ενώ έφτασε να υποχωρεί έως και 1,84%, ενώ ο τραπεζικός δείκτης έκλεισε στις 313,99 μονάδες με πτώση 3,15%. Στις τράπεζες, η Εθνική υποχώρησε κατά 4,75%, η Attica Bank -4,07%, ενώ Alpha Bank και Eurobank υποχώρησαν κατά 3,10% και 3,15% αντίστοιχα.
Στον ευρύτερο Large Cap, με πτώση 3,53% και στο χαμηλό ημέρας έκλεισε η Aegean Airlines παρά το ενδοσυνεδριακό +3,71%, ενώ απώλειες είχαν και οι Τιτάν, ΟΤΕ, ΕΧΑΕ, ΟΛΠ και Σαράντης. Στον αντίποδα, καλύτερη εικόνα είχαν οι ΔΕΗ (+7,20%), Lamda Development, Ελλάκτωρ, ΟΠΑΠ και Τέρνα Ενεργειακή.
Στο χώρο του Mid Cap η εικόνα ήταν μεικτή χωρίς κάτι ιδιαίτερο, ενώ στο σύνολο της αγοράς παρά το αρνητικό πρόσημο το Γ.Δ. οι μετοχές που ενισχύθηκαν ήταν περισσότερες όσων υποχώρησαν, με το συσχετισμό στο 62 – 52 αντίστοιχα.
Θυμίζουμε πως σήμερα η ελληνική αγορά είχε να διαχειριστεί και τη χθεσινή υποβάθμιση των προοπτικών της ελληνικής οικονομίας από «θετικές» σε «σταθερές» από τον αμερικανικό οίκο Fitch, που ωστόσο διατήρησε την αξιολόγηση της χώρας σε «BB». Φυσικά, μέσα σ’ ένα περιβάλλον πλήρους οικονομικής και επιχειρηματικής αδράνειας, κανένας δεν ανέμενε καλύτερες εκτιμήσεις, είτε από τους οίκους αξιολόγησης, είτε από άλλους θεσμούς που εσχάτως έχουν καταθέσει τις εκθέσεις με τις προβλέψεις τους, οπότε η αγορά αυτό επιβεβαιώνει και σήμερα…
Μουδιασμένο αλλά και διαταραγμένο κλίμα διεθνώς
Διεθνώς το κλίμα παραμένει εύλογα μουδιασμένο και σε καμιά περίπτωση ευνοϊκό για νέα μεγάλα ρίσκα από την πλευρά των επενδυτών, δεδομένου ότι χώρες και οικονομίες τώρα μπαίνουν σταδιακά μπροστά στο νέο στοίχημα, που είναι η άρση των lockdowns και το δύσκολο εγχείρημα της επανεκκίνησης της οικονομικής δραστηριότητας.
Αγορές ομολόγων, εμπορευμάτων αλλά και οι αγορές πετρελαίου καθ’ όλη τη διάρκεια της εβδομάδας βρέθηκαν εν μέσω ισχυρότατων κλυδωνισμών, καθώς ουδέποτε η ανθρωπότητα και το παγκόσμιο οικονομικό – επενδυτικό σύστημα έχει κληθεί να αντιμετωπίσει παρόμοια κατάσταση.
Tο αποτέλεσμα της χθεσινής Συνόδου Κορυφής, ήταν μερικώς θολό και τουλάχιστον όχι «χειροπιαστό» ακόμη ώστε να εκτιμηθεί θετικά από τις αγορές, ενώ η αποτυχία της πρώτης κλινικής δοκιμής με το φάρμακο Remdesivir για την αντιμετώπιση του κορονοϊού, απογοητεύει περαιτέρω τους επενδυτές.
Συνάμα, το πόσο δύσκολη θα είναι η επόμενη ημέρα μαρτυράται απολύτως ξεκάθαρα από το γεγονός ότι η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της Ευρώπης, η Lufthansa η οποία έχει καθηλώσει στο έδαφος πάνω από 700 αεροπλάνα από τα τέλη Μαρτίου, ζητά πακέτο διάσωσης έως και 10 δισ. ευρώ από τη γερμανική κυβέρνηση!
Ο γερμανικός κολοσσός κατέγραψε κατά το α' τρίμηνο του έτους ζημιές ύψους 1,2 δισεκατομμυρίων ευρώ, ενώ αναμένει ακόμη μεγαλύτερες απώλειες το β' τρίμηνο. Είναι χαρακτηριστικό ότι από τους 350.000 επιβάτες που εξυπηρετούσε πριν την κρίση, έφθασε να εξυπηρετεί σήμερα λιγότερους από 3.000!