Σκέψεις του Ιρλανδού θεατρικού συγγραφέα Τζωρτζ Μπέρναρντ Σω (1856-1950) για τη μεταρρύθμιση της αλφαβήτου, τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση στα σχολεία, τη χορτοφαγική του διατροφή και την ισότητα των γυναικών μαζί με πιο δύσκολα ζητήματα όπως η ευγονική είναι μεταξύ των θεμάτων στα οποία αναφέρεται στις επιστολές που αντάλλαξε με τον Αμερικανό δημοσιογράφο Τσαρλς Χέιντεν Τσερτς (1878-1956).
Αυτό το αρχείο αλληλογραφίας πωλήθηκε σε δημοπρασία του οίκου Bonham's στο Λονδίνο. Εκτός από τις σκέψεις του Σω, το αρχείο περιλαμβάνει σημειώσεις συνεντεύξεων, αυτόγραφα και δακτυλογραφημένες επιστολές, υπομνήματα και καρτ ποστάλ με την υπογραφή «G. Bernard Shaw» ή «G.B.S.» προς τον δημοσιογράφο, ορισμένα με την ένδειξη «Εμπιστευτικό» και απαντητικές επιστολές του Σω γραμμένες από τον ίδιο ή γραμματείς του συμπεριλαμβάνονται στο αρχείο.
Ακόμη, το αρχείο περιλαμβάνει φωτογραφίες του δραματουργού με σχόλιά του στο πίσω μέρος, άλμπουμ με αποκόμματα εφημερίδων και συλλογή των θεατρικών του έργων.
Όπως σημειώνει ο οίκος δημοπρασιών, ο Τσερτς ήταν ένας από τους δημοσιογράφους, στους οποίους ήθελε να δίνει συνεντεύξεις ο Μπέρναρντ Σω και με τον οποίο αλληλογραφούσε για περισσότερες από δύο δεκαετίες.
Ήταν μπροστά από την εποχή του και πριν από έναν αιώνα ήταν υπέρμαχος της ανεξαρτησίας των γυναικών: «Το δικαίωμα μιας γυναίκας στη μητρότητα δεν πρέπει να εξαρτάται από την απόκτηση συζύγου», όπως υπογραμμίζει το ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Τζωρτζ Μπέρναρντ Σω
Κριτικός, δραματουργός και θεατρικός συγγραφέας, ο Τζωρτζ Μπέρναρντ Σω τιμήθηκε με το Νόμπελ Λογοτεχνίας το 1925. «Δεν ξέρω αν γεννήθηκα τρελός ή ελαφρόμυαλος· η αλήθεια είναι ότι η βασιλεία μου, δεν ήταν του κόσμου τούτου. Ένιωθα απόλυτα κύριος και αυτεξούσιος μόνο στο βασίλειο της φαντασίας μου και μόνο κοντά στους μεγάλους νεκρούς γνώρισα αληθινά φιλική ατμόσφαιρα», είχε πει κάποτε αυτοχαρακτηριζόμενος.
Το πηγαίο χιούμορ του –αυθόρμητο– τον βοηθούσε να αντιδρά πάντα στις αντιξοότητες της ζωής και τις διάφορες ατυχίες που δεν τον κλόνισαν. Ενώ, ήδη από τα πρώτα του χρόνια κατάλαβε τη δύναμη που έχει η μοναξιά, που με τη σειρά της βοηθά στην ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας και του χαρακτήρα του.
Είχε την πεποίθηση ότι μεγάλες ανθρώπινες τραγωδίες δεν υπάρχουν στη ζωή, παρά καταστάσεις τραγικοποιημένες από την ανθρώπινη υπερβολή. Υπό αυτό το πρίσμα είδε τους ήρωες των Ελλήνων τραγικών καθώς και τους Σαιξπηρικούς ήρωες.
Μεταξύ άλλων, είχε γράψει τα έργα «Τα σπίτια των χήρων» (1884), «Ο Γυναικάς», 1893/1905), «Ο άνθρωπος και τα όπλα» 1894), «Ποτέ δεν μπορείς να ξέρεις» (1896/1899), «Ο αξιοθαύμαστος Μπάσβιλ» (1901/1902), «Ταγματάρχης Βαρβάρα» (1905), «Στα βράχια» (1933), «Σαίξπηρ εναντίον Σω» (1949), «Αυτή γιατί όχι» (1950/1957).
Κεντρική φωτ.: Ο θεατρικός συγγραφέας Τζωρτζ Μπέρναρντ Σω με την κυρία G Nelson κατά την άφιξή του στο Σαουθάμπτον της Αγγλίας το πρωί της 6ης Απριλίου 1936, μετά την επιστροφή του από κρουαζιέρα στο εξωτερικό με το πλοίο Arandora Star. (AP Photo/ Wool)